Verket - Klokkarstua

Hurummarka

Ved Svelvikstrømmen er Drammensfjorden på sitt smaleste, rundt 200 meter. På vestsiden ligger Svelvik, på østsiden Verket. Det er bare noen få minutters tur over sundet med ferge.

Sykkelruta starter på Verket fergeleie. Herfra sykler du Fjordveien gjennom det lille, koselige tettstedet. Etter ca. 1,5 kilometer begynner stigningen. Og nå venter to kilometer med sammenhengende, jevn oppoverbakke. Det er ca. 160 høydemeter til du er oppe.

Etter hvert som veien svinger seg oppover lia, får du bedre og bedre utsikt over Drammensfjorden. Et stykke før toppen kommer du inn i bebyggelsen på Klokkarstua. Vel oppe, har du Hurum rådhus og Klokkarstua kirke på venstre side.

Vår rute fortsetter litt til, nedover i Åsheimveien, forbi butikken og fram til rundkjøringen der fylkesveiene 289 og 281 møtes. Herfra kan du sykle videre rett fram til Sætre i rute 674. Gjør du det, har du krysset Hurumlandet fra Drammensfjorden til Oslofjorden.

Veien på høyre side går i retning Hurum mølle (rute 670), mens du kan komme nordover langs Drammesfjorden til Hyggen og Røyken om du tar til venstre her (rute 657). Vil du komme deg raskere til Sundby, kan du ta til høyre i Mølleveien på vei ned bakken.