1000 ting å gjøre på sykkel

Kanskje du har syklet mye i skog og mark. Du har sett mye variert og vakker natur. Men det er garantert mange steder hvor du aldri har vært. Nå kan Skiforeningen presentere ikke mindre enn 1000 sykkelruter og -turforslag – fra Moss i sør, via hele Oslomarka, til Gjøvik i nord. 88 av dem er nettopp kommet på nett. Kanskje du skal prøve noen av dem før vinteren kommer?

50 nye sykkelruter og 38 nye turforslag ligger nå klar i Markadatabasen, Skiforeningens nettportal til Oslomarka og områdene rundt. Disse kommer i tillegg til 24 nye som ble presentert i juni.

10 år - 1000 muligheter

For ordens skyld – det er ikke snakk om nye sykkeltraseer som er opparbeidet i terrenget. Det er på nettet du finner alt dette nye. En rekke veistrekninger som passer for sykling (skogsbilvei og offentlig vei) er beskrevet og kartfestet. Alle ruter og turforslag er også illustrert med bilder.

Turforslagene har adkomstinfo som viser hvordan du kan komme deg til startstedet med bil eller offentlige transportmidler.

Skiforeningen har i løpet av en tiårsperiode bygd opp et sykkeltilbud på nettet som nå altså omfatter hele 1000 ruter og turforslag. Hver sykkelsesong siden 2004 er nye strekninger blitt presentert.

Sykkelruter i 36 kommuner i fem fylker

Først var det Oslomarka, senere er områdene rundt kommet til. Sykkeltraseene går nå på kryss og tvers gjennom 36 kommuner i fem fylker.

Rutene har en samlet lengde på nesten 4400 kilometer. Til sammenligning er avstanden Lindesnes-Nordkapp ca. 2500 kilometer.

De fleste nye strekningene som er kommet på nett i høst, ligger på Romerike. Bare i området mellom Råholt i nord og Lillestrøm i sør - og Vorma i øst og Romeriksåsene i vest - er det i denne omgang laget nærmere 30 ruter, samt en rekke turforslag.

Det betyr bl.a. at en betydelig del av veinettet på Romerikssletta, som egner seg godt for sykling, er beskrevet.

De nye rutene, både her og andre steder, fører til at det nå er sammenhengende ruteforbindelse mellom en rekke områder. Og det er etablert gode forbindelser fra byer og tettsteder og inn i Marka.

Få oversikten på kartet

Når du klikker deg inn på en rute eller et turforslag, finner du både beskrivelser, bilder og kart med høydeprofil. Nederst på rutesidene ser du andre ruter som går til og fra samme sted. Du kan dermed lett planlegge turen ved å klikke deg fra rute til rute og gjøre deg kjent med de ulike strekningene. Klikker du på «Vis stort kart», får du opp et stort kart som fyller hele skjermen. Da får du bedre oversikt over helheten i rutenettet. Les mer om hvordan du bruker Skiforeningens turkart og turplanlegger i denne artikkelen.

Et tips til: På sykkelrute-sidene finner du en sykkel nesten øverst. Klikker du på den, får du opp alle rutene i samme område.

Nedenfor finner du en oversikt over de nye rutene og turforslagene som er kommet på nett i høst (pr. 28.09.14). Alle ruter og turforslag, samt annen nyttig informasjon, finner du på vår sykkelside www.skiforeningen.no/marka/sykkel/.

Nye sykkelruter (50)

Gjøvik, Toten og Land