Minnemarkering for Milorg med stor deltagelse

Sagelvas Venner inviterte nylig til en markering av Milorgs skjulested ved Åmotdammen, som nå er gjenfunnet. Her gjemte Milorg store mengder våpen som de til fots og på råtten snø hadde fraktet dit helt fra Enebakk, hvor to allierte fly slapp 27 containere i fallskjerm dypt inne i Østmarka i april 1945.

Skjulestedet var ei fjellhule på dammens vestside innenfor Lørenskog, vel 300 meter fra Åmotdammens nordende. Det var Milorgfolk fra Strømmen, Lillestrøm, Lørenskog, og Rælingen som deltok i den strabasiøse og risikable transporten.

Mer enn 100 mennesker møtte ved Sandbekkhytta i det fine været mandag 22. august. Derfra forserte de til dels bratte og sleipe stier opp til Åmotdammens vestside. Skjulestedet ligger avsides og vanskelig tilgjengelig. Derfor bød det på litt problemer å få alle de fremmøtte innenfor det begrensede området.

Foreningen hadde klart å få en person med spesielle kvalifikasjoner til å forestå avdukningen. Kari Kaarbø er datter av Strømmens Milorgleder Arne Sørensen, som nå er 93 og dessverre ikke kunne delta på turen. Men Kari har på et vis også Milorgbakgrunn. Hun er født i 1944, og ble tidlig lagt i en barnevogn med dobbelt bunn. Dermed kunne våpen og annet fraktes på en nokså sikker måte, mens Kari sov intetanende på toppen.

Hun holdt en engasjerende tale som er tatt med til slutt i denne artikkelen.

Teksten på minneplaten foran huleinngangen har følgende ordlyd:

Her skjulte Milorg våpnene etter slippet i Enebakk, april 1945

Stedet er registrert som krigsminne i Markadatabasens oversikt over krigsminner, i tillegg vil det fra neste år inngå som en fast post i turorienteringen. Også Krigsveteranforeningen og Forsvarsmuseets Venner vil bli orientert om stedet.

Kari Kaarbøs minnetale ved minnemarkeringen

Kjære medborgere,

vi som er så heldige å få leve i et fritt, demokratisk land med ytringsfrihet, trygghet – kan ferdes fritt. At ingen skal greie å true oss bort fra dette er vi jo nylig blitt minnet om gjennom den verste hendelsen i Norge siden 2. verdenskrig, en krig under hvilken mange bidro sterkt nettopp for at vi som vokste opp under og etter krigen skulle få muligheten til trygg og god oppvekst i et fritt land.

Milorggruppene var svært viktige i dette arbeidet, bidro med kjempeinnsats tross dårlig utstyr. Men høsten 1944 begynte Milorg å få våpen og annet utstyr som allierte fly slapp ned gjennom såkalte slipp. Natta mellom 23. og 24. april 1945 var det et slikt slipp til våre lokale Milorgfolk fra Strømmen, Lillestrøm, Lørenskog og Rælingen. Et stort slipp – 2 fly fra Royal Air Force slapp i alt 27 fallskjermer med containere – sylindriske beholdere – med i alt 4,5 tonn våpen og utstyr.

Det var litt av hvert i disse:

Mye våpen, men også lommelykter, støvler, sjokolade, tyggegummi, tobakk og sigaretter. Vi må også nevne at fallskjermene av tykk silke ble populære hos damene etter frigjøringen – ble sågar ved søm omgjort til brudekjoler.

Slippstedet var et sted i Enebakk, et godt stykke unna her vi står nå. Det hastet med å få fraktet alt fra dette slippet til et trygt sted – en strabasiøs tur for mange – på et føre slik det vanligvis er på den årstiden – råtten snø. Og det måtte være hemmelig nattarbeid. Som vi vet var mange av folkene i Milorg ansatt på Strømmens Værksted og måtte møte på jobb kl. 7 den påfølgende morgen for at det ikke skulle fattes mistanke om at de drev med noe illegalt. Etter det jeg har lest måtte også påfølgende natt benyttes for å få alt i skjul.

Mer enn 100 mann deltok i dette arbeidet. Og nå står vi her ved hula som minner oss om en av de mange bragdene Milorgfolkene utførte og hvilke sjanser mange tok for å skaffe oss det frie landet vi lever i.

Det er en stor ære for meg å få avduke minneplaten som markerer stedet hvor de 4.5 tonn med utstyr fra natta mellom 23. og 24. april 1945 med mye slit og strev ble fraktet til. Det er flott at det nå finnes en slik minneplate som turgåere kan stoppe opp ved og bli påminnet om Milorgs innsats.

Flere bilder