Søk i føremeldingsarkivet

Markadatabasen har føremeldinger tilbake til 30.12.02, dog ikke for alle områdene. Bruk skjemaet under til å se på et utvalg av disse. Resultatet vises i bildeslideshowet og i tabell under skjemaet, max 50. Slideshowet spiller av seg selv hvis muspekeren holdes utenfor bildet.

Enda eldre tekstbaserte meldinger er tilgjengelig herfra.

Søkeresultater

1 av 10 treff

Marka er klar for vinterferie

• 19.02.2018

Vis/skjul

Det er overskyet og temperaturer mellom -1 og -5 grader i Marka på morgenen. Noen steder har det kommet litt lett snø i natt og det er fortsatt litt snø i lufta, men det skal ikke komme noe nedbør av betydning i dag. I sørlige deler av Marka kom det opptil 10 centimeter snø i går, så mange løyper må kjøres på nytt i dag. Det er for øvrig glimrende skiforhold i Marka, og for deg som ikke har tenkt deg på fjellet i vinterferien så ligger alternativet klart kun en trikketur unna!

Vær på vakt i utforkjøringer, da det kan være trær eller greiner som ligger over løypa rundt neste sving! Mange vann er sporsatt og merket med stikker, men følg alltid den merkede løypa. Vær også oppmerksom på overvann og oshull. God tur!

Se liste over nylig preparerte løyper

Det er innført båndtvang i Oslo, Asker, Fet, Nittedal, Skedsmo, Enebakk, Rælingen, Lørenskog, Lunner, Hole, Ringerike, Jevnaker og Gran kommuner. Følg med på kartet på nettsidene til Norsk kennelklubb mht. utvidelse av båndtvangen i din kommune.

VIKTIG MELDING: Lavthengende strømledninger i Marka
På grunn av tung islast henger strømførende svært lavt mange steder i Marka. Hafslund Nett jobber med å fjerne tung snø og is på linjene alle steder vi ser det under befaringer eller blir gjort oppmerksomme på det av publikum. Det kan være livsfarlig å komme i berøring med disse ledningene. Det er derfor svært viktig at verken hunder eller mennesker kommer nær slike ledninger. Hvis noen ser slike lavt hengende ledninger ber vi om å bli varslet omgående på telefon 22 44 10 40 - bemannet 24 timer.

Skibussen:
I helgen kan du ta Skibussen til Mylla og Ringkollen lørdag og søndag. Kjøp billetter til Skibussen her.

Takk for støtten!
Det er dere medlemmer som muliggjør de gode Markaopplevelsene. Ennå ikke medlem? Meld deg inn her.

Isen på vannene i marka

Isen på en del vann har lagt godt på seg den siste tiden, og der hvor vi har satt ut stikker er løypa farbar – følg merket trasé om du har tenkt deg utpå!

Det er alltid forbundet med risiko å ferdes på islagte vann. Det kan være svake partier selv på vann med solid is. Selv om isen er kontrollert i løypetraseene så må man som markabruker vite at man alltid går på eget ansvar og risiko, både i og utenfor løypene. Det kan skje endringer uten at vi alltid klarer å registrere alle, så hver enkelt må selv ta ansvar for egen sikkerhet.

Husk nødvendig sikkerhetsutstyr om du skal ferdes på isen utenom merkede løyper. Se også denne artikkelen fra turskøytegruppen som omhandler issikkerhet.

Skiforeningen har en tett og god dialog med grunneiere om å kunne anvende flere av skogsbilveiene som skiløype i vintersesongen. I perioden frem til jul har enkelte av grunneierne behov for veiene til uttransportering av tømmer og drift av eiendommene. I forbindelse med snøvær i perioden november og desember er vi i tett dialog med grunneierne som tar en fortløpende vurdering på hvilke veier som vil kunne anvendes som skiløyper når deres egen drift avsluttes. For mer informasjon om skimuligheter på veinettet følg med på føremeldingen i ditt område.

Her er et oversiktskart over veier som vil bli brøytet i Løvenskiolds område i vinter.

2 av 10 treff

Litt lett nysnø i natt

• 18.02.2018

Vis/skjul
Det er i dag lett snøvær og temperaturer fra -2 til -6 grader. Det er kommet fra 1-2 cm snø i natt. Det meste av løypenettet var preparert før nysnøen i natt og det er fantastiske forhold i hele Oslomarka med fra 50 til 180 cm snø, mest snø nord i Marka og i Oppkuvenområdet. Skiforeningen ønsker dere en flott skihelg !

3 av 10 treff

Flotte skiforhold i hele Oslomarka

• 17.02.2018

Vis/skjul
Det er i dag pent vær og temperaturer fra -6 til -11 grader. Det meste av løypenettet er preparert etter siste snøfall og det er fantastiske forhold i hele Oslomarka med fra 50 til 180 cm snø, mest snø nord i Marka og i Oppkuvenområdet. I dag går Grenaderløpet fra Varingskollen i Hakadal via Kikut-Storflåtan-Løvlia-Kleivstua-Sollihøgda til Jansløkka skole i Asker. Vis hensyn til slitne deltakere i kryssende løyper. Her kan du lese mer om årets løp. Ha en flott skihelg!

4 av 10 treff

En helg på silkeføre

• 16.02.2018

Vis/skjul

Så har vi igjen fått 5-15 centimeter lett snø i Marka og det ligger an til skikkelig silkeføre i helgen! Men først må alle løyper prepareres på nytt igjen. Etter første kjøring vil det nødvendigvis være ganske løst, men det vi bedre seg etter flere gjennomkjøringer i løpet av helgen. Vi har nå temperaturer mellom -1 og -4 grader. Det snør lett fortsatt i enkelte områder, men dette skal gi seg i løpet av formiddagen. I morgen går Grenaderløpet fra Varingskollen i Hakadal via Kikut-Storflåtan-Løvlia-Kleivstua-Sollihøgda til Jansløkka skole i Asker. Vis hensyn til slitne deltakere i kryssende løyper. Her kan du lese mer om årets løp. Ha en flott skihelg!

5 av 10 treff

180 centimeter, og i dag kommer det mer!

• 15.02.2018

Vis/skjul

Vi har en vindfull morgen i Marka i dag, med temperaturer mellom 0 og -4 grader. Noen steder snør det lett og nedbøren skal øke på utover dagen og fortsette fram til i morgen formiddag. Det er ventet opptil 15 centimeter snø. De fleste maskinløyper er kjørt opp siden forrige snøfall og har flotte forhold. Mildværet i går med påfølgende minusgrader har gjort løypene faste og fine. Mange scooterløyper er kjørt og vil bli sporsatt de nærmeste dagene om ikke nedbørsmengdene og føyking skaper for store hindringer.

6 av 10 treff

Overskyet, men fine skiforhold i Marka

• 14.02.2018

Vis/skjul

Etter en fantastisk dag i Marka i går, er vi nå mer tilbake til normalen. Det er stort sett overskyet oppholdsvær og ganske milde temperaturer mellom 0 til -3 grader nå på morgenen. Mange hovedløyper er nå tilbake i god stand etter nedbøren i helgen og spesielt mandag, men det gjenstår enda en god del, og kanskje spesielt sccoterløyper. Mange av løypene som får sin første runde med preparering i dag vil nok oppleves som litt løse, men for deg som ikke liker det så hardt og skarpt er jo dette en fordel. Marka tilbyr med andre ord noe for alle i dag, så ha en riktig fin tur!

7 av 10 treff

I dag kan du oppleve Marka på sitt flotteste!

• 13.02.2018

Vis/skjul

Så har vi igjen en gnistrende fin og klar vintermorgen i Marka, med rolige vindforhold og temperaturer mellom -5 og -13 grader. Det er meldt sol i hele dag og dermed litt mildere utover dagen. Vi fikk enkelte steder opptil 30 cm snø siste døgn. Det vil ta tid å få pakket og sporsatt løypenettet igjen etter all snøen de siste dagene, men vi er godt igang. Det meldes om fine forhold i løypene som ble kjørt i går kveld og i natt, men man må forvente litt løse forhold i løyper som kjøres i dag. Uansett: Har du anledning til å komme deg ut på tur er dette dagen!

Se liste over nylig preparerte løyper

Det er innført båndtvang i Oslo, Asker, Fet, Nittedal, Skedsmo, Enebakk, Rælingen, Lørenskog, Lunner, Jevnaker og Gran kommuner. Følg med på kartet på nettsidene til Norsk kennelklubb mht. utvidelse av båndtvangen i din kommune.

8 av 10 treff

Snø og vind, men fine skiforhold der det nylig er preparert

• 12.02.2018

Vis/skjul

Det snør og blåser i Marka i dag og vi har temperaturer mellom -1 og -4 grader. Det har kommet opptil 50 cm snø enkelte steder siste døgn. Dette været vil nok pågå i hele dag, men til natten skal det løye og snøen etter hvert avta. Været gjør det utfordrende å holde løypene i topp stand da de stadig føyker igjen. Hovedløyper, lysløyper og treningsløyper vil derfor bli prioritert i dag, så følg med på status i kartet for å finne de beste utgangspunkter for en skitur i dag. Og kle deg godt - opplevd temperatur er lavere enn reell temperatur i kald nordavind.

9 av 10 treff

Snøen daler ned i alle deler av Marka og gjør skiføret bedre og bedre

• 11.02.2018

Vis/skjul
Det er i dag lett snøvær og temperaturer fra -3 til -6 grader. Det har kommet fra 5-10 cm snø siste døgn og total snødybde er fra 50-170 cm. Det blåser og føyker så sporene kan føyke igjen i åpne områder. Det meste av hovedløypene er preparert, men en må regne med litt nysnø i sporene så lenge det snør. Sjekk detaljene for de enkelte områdene i tekstmeldingene og se prepareringsstatus på kartet.

Se liste over nylig preparerte løyper

Det er innført båndtvang i Oslo, Asker, Enebakk, Lørenskog, Lunner, Jevnaker og Gran kommuner. Følg med på kartet på nettsidene til Norsk kennelklubb mht. utvidelse av båndtvangen i din kommune.

10 av 10 treff

Atter en vinterlig lørdag i Marka

• 10.02.2018

Vis/skjul
Det er i dag skyet vær og temperaturer fra -2 til -6 grader. Det har kommet fra 1-10 cm snø siste døgn og total snødybde er fra 50-160 cm. Det er flotte forhold i alle områder og det meste er eller blir preparert i dag. Holmenkollmarsjen går i dag fra Sørkedalen. Det blåser og føyker så sporene kan føyke igjen i åpne områder. Sjekk detaljene for de enkelte områdene i tekstmeldingene og se prepareringsstatus på kartet.