Løypebas og stisyklist

Skiforeningens løypebas i Vestmarka tar frem stisykkelen så fort løypemaskinen er parkert for sesongen.

Tekst og foto: Magnus Nyløkken

Publisert 11.06.2020

– Stisykling er mitt friminutt i naturen, sier Simon Johansson (29).
 
Små konsentrerte solstråler er i ferd med å gi lys og varme til en kald vårmorgen. Mellom koller og høydedrag er det en våryr stisyklist som er i flytsonen. Han ser ikke ut til bry som litt lave temperaturer. Det ser så lekende lett ut. Løypebasen i Vestmarka, Simon Johansson, har tatt turen fra vest til øst, og befinner seg i stisykkeleldoradoet Østmarka. Her er det fine flytstier på kryss og tvers, og den spesialtilpassede stisykkelløypa, Pioneren, ligger også her.

Mestring: Stisykling utfordrer balanse og koordinasjon.

Naturopplevelser på stisykkelen

– Stisykling gir meg utrolig mange fine naturopplevelser når jeg er i Marka på sommeren. På vinteren blir det en del stillesitting i løypemaskinen, så da er det deilig å komme seg ut på stisykkelen om våren, sier Johansson, når vi tar en spisepause på et svaberg med utsikt over byen.
 
Han har drevet med stisykling siden han var en liten gutt. Først med broren i Sverige, der han vokste opp. Senere, da han flyttet til Norge, ble det sosiale aspektet enda viktigere. Så fort han får sjansen drar han ut med kamerater som også stisykler. Ifølge ham henger naturopplevelsen og stisykling tett sammen.
 
– Med sykkelen får du en større horisont enn for eksempel når du løper. Du kommer lenger inn i Marka, og det er en utrolig fin måte å bli kjent i de ulike markene på. Det er alltid gøy å oppleve nye marker og stier.

Gutt på terrengsykkel

Fullt fokus: Det er viktig med godt linjvalg når du sykler på sti.

STIVETTREGLENE

1. Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere.

2. Du har alltid vikeplikt for fotgjengere.

3. Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier
og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier.

4. Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti.

5. Ikke lag nye spor, dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring,
gå av sykkelen.

6. Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør.

7. Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer.

8. Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.

9. Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker.

10. Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett.

Kilde: Norsk Organisasjon for Terrengsykling

Finn din flytsti

Stisykling har blitt svært populært de senere årene, og stadig flere finner glede i å ta med seg sykkelen ut på stiene i Marka. Det har gitt grobunn for noen brukerkonflikter mellom gående og stisyklister. Løypebasen i Vestmarka er opptatt av at det bør være plass til alle i Marka, så lenge man tar hensyn til hverandre. Spesielt gjelder det stisyklistene. De bør avpasse farten når de møter gående, og ellers unngå unødvendig slitasje på stiene.
 
– Finn din flytsti, og oppsøk gjerne de litt mindre brukte stiene. De er ofte bedre å sykle på også. En flytsti er en sti som bølger seg framover i terrenget. Hvor du kan sykle på, og kjenne flyten du får med underlaget og sykkelen.

Crux

For mange stisyklister ligger det en ekstra utfordring i å klare vanskelige crux. Det er en seksjon oppover som du kanskje ikke klarer på første forsøk, men hvor du må jobbe med linjevalg og hvordan du skal få med deg sykkelen oppover uten å måtte sette foten i bakken.
 
– Crux gir en mestringsfølelse, og det er utrolig gøy når du klarer det og ikke trenger å stoppe opp eller gå av sykkelen, sier Johansson.

Prøv stisykling

Spisepausen i Østmarka er ferd med å ta slutt. Løypebasen er en rastløs sjel, men han har noen tips til deg som lurer på om stisykling kan være noe for deg.
 
– Begynn i det små, og finn noen fine stier rett ved der du bor og prøv deg frem derfra. Bruk det utstyret du har, og finn en lett sti som gir deg mestring og flyt. Så kan du bygge videre med vanskeligere stier etterhvert. Hvis du har lyst til å kjenne på deilig mestringsfølelse vil jeg absolutt anbefale stisykling, avslutter Johansson.

Samarbeidspartnere