Holmenkollmarsjen

Gode arrangementer tar hensyn til miljøet

Holmenkollmarsjen og Barnas Holmenkolldag har som mål å være bærekraftige arrangementer der opplevelsen og ikke marginene er i fokus.

Som arrangører må ha et bevisst forhold til utstyr, leveranser, transport og avfallshåndtering, sier Ole Kristian Sørland, arrangementssjef i Skiforeningen.

For noen år tilbake ble det utviklet en standard for bærekraftige arrangement, som skal være et praktisk verktøy for å lede arrangementer slik at de bidrar til de tre dimensjonene av bærekraft – økonomi, miljø og samfunn.

- Øyafestivalen går foran som et godt eksempel. De har som mål å bli en av verdens mest miljøvennlige festivaler. Dette motiverer og inspirerer oss i Skiforeningen i arbeidet med miljøtiltak, sier arrangementssjef i Skiforeningen, Ole Kristian Sørland.

Arrangementsavdelingen i Skiforeningen har den siste tiden satt fokus på en rekke miljøtiltak. Vi har en lang vei å gå mot et grønnere Holmenkollen, men det er viktig å komme i gang med dette viktige arbeidet.

- Når vi snakket om miljøtiltak er det fort gjort å favne for stort med en gang. Vi ser på våre leverandører, våre deltakere og våre samarbeidspartnere. Men det er ikke der vi må starte. Vi spør hvilke tiltak vi i Skiforeningen kan gjøre for miljøet, sier Sørland.

Bli fluorfri med Holmenkollmarsjen

Skiforeningen ønsker at Holmenkollmarsjen skal være et turrenn der at opplevelsen er målet, fremfor resultatet. Dette er et mål som kan nås uten å jage de små marginene.

For noen få handler det om resultater – kanskje helt i toppen. For de fleste handler det om å ha en fin tur og bli skikkelig godslitne. Noen går med de nyeste stavene fra SWIX, mens andre går med staver de ikke vet hva heter eller kostet. Ved start er det noen som ikke helt klarer å bestemme seg for hvilke ski de skal velge. De fleste stiller til start med det eneste paret de har og alltid bruker.

- Du kan vise at du ikke søker marginer som kan ligge i bruk av fluor for bedre glid ved å sette på merket «Mine ski er fluor fri». Det jobbes mye for å finne gode fluorfrie alternativ for god glid. Det er opp til deg å ta valget, sier Sørland.

Natur og Ungdom – vi har mye å lære

Høsten 2017 startet Skiforeningen en dialog med Natur og Ungdom.

- Her traff vi fremoverlente, inspirerte og proaktive ungdommer. De var raskt på ballen når det gjaldt vår avfallshåndtering i forbindelse med arrangementer. Her har vi tidligere vært alt for dårlige, men med litt hjelp fra kompetente ungdommer kan vi på en enkelt og kostnadseffektiv måte gjøre noe med utfordringen. Vi har altså startet med det enkleste av det enkle – vårt eget avfall, sier Sørland.

- Når vi nå har satt oss som mål å sortere avfall på våre arrangement, er det viktig for oss at vår samarbeidspartner på renovasjon, Ragn Sells, er med på laget. I fellesskap med de har vi laget en plan for sortering og gjenvinning av papp, flasker, matavfall og restavfall, sier han.

Barna – vår fremtid

Barna våre er mye flinkere på kildesortering enn de vi er. De lærer om sortering tidlig i barneårene, og prøver å lære opp oss voksne. Vi vil fortsette den gode opplæringen av barna og har fått med oss Miljøagentene på laget. På Barnas Holmenkolldag kommer de med en egen fiskedam, der barna kan risikere å få avfall på kroken. Da må barna sortere avfallet de får i rett beholder. Morsomt og lærerikt for både barn og voksne!

En ny generasjon busser

Helgen 10. – 11. februar skal om lag 20 000 mennesker fraktes til og fra våre arrangementer. I samarbeid med Unibuss har vi nå fått på plass et svært godt transportalternativ. Unibuss tar utslipp og forurensing på alvor, og ble et miljøsertifisert konsern i 2008. Selskapet stiller med Euro VI-busser tilHolmenkollmarsjen og Barnas Holmenkolldag. Én leddbuss som kan frakte opp mot 90 personer har et utslipp tilsvarende 1/5 av en vanlig personbil. I tillegg til busstilbudet oppfordrer vi våre deltakere og andre besøkende til arrangementet til å reise kollektivt MED Ruter..

Veien videre

Neste prosjekt for Skiforeningens arrangementsavdeling er å bytte ut alle plastkrus som benyttes på Holmenkollmarsjen og Barnas Holmenkolldag med komposterbare krus. I dag brukes og kastes om lag 40 000 krus i løpet av de to arrangementene, og dette ønsker vi virkelig å gjøre noe med.

- Vi er allerede i dialog med leverandører av gode og bærekraftige løsninger. I 2019 blir det ikke et eneste plastkrus å se hverken i Nordmarka eller i Holmenkollen under våre arrangement.