Holmenkollmarsjen

Kunsten å variere treningen

Les Anders sine nyttige tips om kvalitetstrening i "tidsklemma"

Marka har tatt på vinterdrakten og er på sitt maksimale om dagen. Drømmen hadde vel vært å forsere Skiforeningens fantastiske løypenett dag ut og dag inn. Som de fleste amatører med jobb, familie og andre plikter er dette selvsagt ikke mulig i praksis. En skitur krever ofte transport til skiløypa, litt forberedelse av ski og planlegging, så man trenger litt ledig tid.

Derfor prioriterer jeg å bruke disse fantastiske skiforholdene til lange turer i helgene, gjerne tidlig på morgenen da løypene er nykjørte og før man møter løypekøa. Å komme frem til Kikutstua til åpningstid og rykende ferske varme bakevarer er en bonus. Da rekker man også familieskitur etter lunsj, og alle i heimen er strålende fornøyd og røde i kinnene når lørdagskvelden kommer. Disse helgene gir verdifulle langturer, en solid dose motivasjon, en og annen markabolle, opplevelser, energipåfyll og endorfiner.

Denne motivasjonen tar jeg med meg inn i hverdagen til å kjøre beinharde økter på sykkelrulla eller styrkeøkter i styrkerommet på jobb. Dette er den rake motsetningen til de deilige markaturene. Blodsmak, melkesyre, lungespreng, mentalt krevende og tidseffektivt. Forberedelser, trening og dusj kan gjøres unna på en drøy time. Minnene fra helgens skitur og nedtellingen til neste helgs skidrømmer brukes som motivasjon til disse øktene. 

Øverst på bildet er kalde fakta etter fire timer i Nordmarka. Nederst er kokvarme fakta etter drøye 40 minutter og 6 beinharde 4 minuttere på sykkelrulla. Begge deler bidrar til bedre form, hva som gir best utbytte strides de lærde om, men de aller fleste er enige om at begge deler bidrar til bedre form og bedre helse. Jeg tror begge deler gjør meg bedre rustet til å takle drøye fem knallharde mil fra Sørkedalen til Holmekollen 10. februar.

Og ikke glem, all trening er bedre enn ingen trening!

Hilsen Anders,
ambassadør Holmenkollmarsjen 2018

Samarbeidspartnere