Holmenkollen

The Northern Lights - a lifetime experience

Årlig trekker tusenvis av turister til Norge for å oppleve Nordlyset. Det dansende fargesprakende lyset på himmelen har fascinert oss i tusenvis av år. Hvordan oppstår det? Hvor kommer det fra? Nå har Skimuseet i samarbeid med verdens fremste nordlysfotografer utviklet den helt unike dokumentarfilmen "The northern lights - a lifetime experience”.

Holmenkollen er Norges mest besøkte turistattraksjon og med denne filmen vil årlig en million besøkende få mulighet til å oppleve det magiske Nordlyset på film. Skimuseet ønsker å forklare fenomenet på en lettfattelig og forhåpentligvis inspirere enda flere til å selv dra på jakt etter Nordlyset. For å lykkes med det har museumsdirektør Karin Berg samarbeidet med den internasjonalt anerkjent solforskeren og foredragsholder Pål Brekke og de prisbelønte nordlysfotografene Ole C. Salomonsen og Fredrik Broms.

Filmen er basert på Brekkes bok "Nordlyset - en guide" som kom ut tidligere i år. Brekke har mottatt en rekke internasjonale priser og har bidratt til popularisering av sola og Nordlyset gjennom utallige artikler og foredrag i inn og utland. Han har tidligere jobbet seks år ved NASA som nestleder for SOHO satellitten - et av romhistoriens mest vellykkede satellitter. Han jobber i dag som seniorrådgiver ved Norsk Romsenter, og er forfatter av en rekke populærvitenskapelige bøker som er oversatt til mange språk. Denne høsten er han aktuell med boka "Den stormfulle Sola".

Om dokumentarfilmen "The northern lights - a lifetime experience"

Hva er vakrere en kald vinternatt enn å få et glimt av Nordlyset som danser over himmelen? Nordlyset har satt mytologiske spor i en rekke kulturer på den nordlige halvkulen og blitt tilskrevet alt fra dansende ånder til Guds vrede. Ingen tenkte på å sette det i forbindelse med solen før for hundre år siden. Da oppdaget den norske forskeren Kristian Birkeland (1867-1917) at det skyltes solen som bombarderer jordkloden med partikler. Filmen tar de som besøker Skimuseet i Holmenkollen med på denne historiske reisen fra myter til dagens forståelse av naturens mest fascinerende fargespill. Filmen er i sin helhet finansiert av Per Sand.

Filmen vil vises i Skimuseets auditorium i åpningstiden.