Holmenkollen

Blåkollen

Velkommen til Skimuseets nyeste utstilling Blåkollen.

Blånissene og tåkefolket har flyttet inn i Holmenkollen og på Skimuseet, i selveste Blåkollen.

Blåkollen

Blåkollen er Skimuseets nyeste utstilling og er et eventyrland og en aktivitetsutstilling for barn. Utstillingen tar utgangspunkt i Gudny Ingebjørg Hagens litterære univers. Du kan møte blånissene og tåketrollene og leke i deres huler og sklier.  I den nye aktivitetsutstillingen møter vi et nytt folkeslag og naturfenomen, nemlig tåketrollene i Holmenkollen. Deres livsoppgave er å lage den berømte Kollentåka på den store Skifesten i Kollen, den andre søndagen i mars. Dessuten lager de den like berømte Juletåka.

Blåfjell og blånissene er kjent fra bøkene og julekalendrene Jul i Blåfjell og Jul på Månetoppen. Historien om tåkefolket i Blåkollen er skrevet spesielt for utstillingen og har kommet ut som to bøker i 2018.

Blåkollen

Hvem er Blånissene og Tåketrollene?

I Blåfjell har blånissene våknet til liv etter høstsøvnen. Turte og de andre blånissene er klare for sine oppgaver med å lage blåtime og holde orden i fjellet. Blånissene kan bare forlate fjellet når det åpner seg i blåtimen og når den er over, lukker fjellet seg.

Tåkefolket tilhører Den Store Naturen og er søskenbarn med nisser og andre naturvesener.

De yngste av tåkefolkene kan fly. De er tåkeflygere og vevsankere. De gamle har mistet flykraften, og er tåkevevere.

Tåkefolk er slik skapt at vanlige mennesker bare tror de kan se dem. Tåkefolk fins til for å lage og legge tåke. (Men den fineste tåken er det Den Store Naturen selv som lager!)

I naturen sanker vevsankerne planter, løv, strå, mose, bær og andre fine ting de finner. Alt havner i den store tåkedampestampen sammen med snø eller vann. Der putrer og koker alt til en tjukk grøt, og når de gamle tåkeveverne rører i noen gamle hemmeligheter, blir grøten til tåkestoff som tåkeveverne kan veve tåketepper av.

Når tåketeppet er ferdig vevet, flyr tåkeflygerne ut og legger det i Holmenkollbakken.

Tåke fins til for å gjemme noe vi syns er fint, slik at vi skal savne det og huske at vi er glad i det.

Tåketroll