Holmenkollen

Ski uten snø

På Skimuseet viser vi Ski uten snø i sommer. En miniutstilling om rulleski og sommergress-ski.

For mange skiløpere er rulleski en måte å øve teknikk og styrketrening når det ikke er snø.

Allerede på 40-tallet forsøkte man flere steder i Europa å lage en ski som kunne brukes om sommeren. I Norge sendte ingeniør Per Bache-Wiig høsten 1946 en patentsøknad på «Sommerski» til Styret for det Industrielle Rettsvern. For å gi fraspark kunne det ene hjulet bare kunne dreies en vei. Skiene var utstyrt med fjæring i festet på hjulakselen som ga demping, og hadde brems som ble aktivert ved å skyve hælen sidelengs. Søknaden ble avslått da det allerede fantes liknende sveitsiske patenter.

Per Bache-Wiig

På 1970-tallet var herrelandslagets langrennstrener Oddmund Jensen på en ti-dagers studietur til DDR. Det øst-tyske landslaget brukte rulleski for sommertrening med god effekt. Besøket satte i gang eksperimentering innenfor fremstillingen av en norsk rulleski til bruk på det norske landslaget. «Oddmund Jensen-modellen» ble til gjennom et samarbeid mellom Oddmund Jensen og Ivar Odd Formo.

Med sommergress-ski har man også forlenget alpinsesongen. Gressskiene fra Rollka kan brukes i utforbakken på sommerstid. I dag arrangeres det egne konkurranser både for gress-ski og rulleski.

Sommergress-ski

Utstillingen står gjennom hele sommeren i heislobbyen.