Holmenkollen

Påske på Skimuseet

Skimuseet og hopptårnet holder åpent alle dager hele påsken. Vi lover påskestemning med kakao, blå-ski, skihistorie og pop-up utstilling om påskeferien.

Skal du feire påsken i byen i år så tipser vi om at Skimuseet og hopptårnet holder åpent alle dager hele påsken fra 10.00 - 16.00.

Påske pop-up utstilling

I påsken kan du se en miniutstilling om historien til påskeferien på Skimuseet. Norge er et av de få landene i verden som har den lengste påskeferien. Tradisjon tro feirer mange påsken på fjellet, men også noen ved sjøen eller i byen. Karl Roll (1868-1958) var en norsk idrettsadministrator og skiløper. Han var formann i Skiforeningen og tok initiativet til å danne Norges Skiforbund. Roll var forkjemper for påsken som skiferie og hadde selv «oppdaget» hvor fantastisk fjellet kunne være på senvinteren. Roll har derfor blitt kalt «påskeskiløpingens far».

Påskeutstilling

Skitur, bolle og kakao

Det unike med bypåske i Oslo er at du har skiløypene bare en t-banetur unna. I Holmenkollen kan du gå på ski i World Cup løypene som heltene Sundby, Klæbo og Bjørgen har gått i før deg. Føremeldingen til Skiforeningen finner du her. Underveis kan du ta en rast i Hoppkafeen hvor vi serverer vi fersk bakst, kvikklunsj og kakao hver dag.

Hoppkafeen

Påskequiz

For de som feirer bypåske kan barna bryne seg på quiz i Skimuseet. Finner man alle svarene så får man en liten søt premie for innsatsen.

skimuseet