Holmenkollen

Kunstgave til Holmenkollen

Aker gir Skiforeningen flere store kunstinstallasjoner i gave i forbindelse med industriselskapets 175-årsjubileum.

Fotografiene er tatt av den anerkjente kunstneren og fotografen Tom Sandberg og blir en ny attraksjon i Holmenkollen.

Skidronningen Marit Bjørgen og Akers konsernsjef Øyvind Eriksen står for gaveoverrekkelsen og den offisielle åpningen fredag 9. mars. Kunstinstallasjonene er en gave til Skiforeningen og publikum som besøker Norges mest populære turistmål.

– Kunstverkene vekker gode minner fra folkefesten og ski-VM 2011. Aker var stolt hovedsponsor for norsk langrenn i flere år. Det er med glede vi overrekker gaven, sier konsernsjef Øyvind Eriksen.

Nytt perspektiv på skiidretten

Tom Sandberg (1953-2014) huskes som Norges ledende kunstner og fotograf. Sandberg var den første nordmannen med separatutstilling i det prestisjefylte Museum of Modern Art i New York. Han ble engasjert av Aker for å dokumentere folkefesten og ski-VM i Holmenkollen i 2011.

Aker var hovedsponsor for norsk langrenn i årene 2010 til 2015.

Den nyetablerte Aker Aveny på vei opp til Skimuseet i Holmenkollen, er en hyllest til Sandberg og skiidretten og viser noen av hans verk. Dette er en bro mellom kunst, idrett og industri – og mellom Skimuseet og Holmenkollanlegget.

– Tom Sandberg var gråtonens mester og det kommer tydelig frem i fire store installasjoner på Kollentorget. Dette er noen av Europas største installasjoner av bilder i glass. I utstillingen får vi et unikt perspektiv på skiidretten. Sandberg har fanget poesien i skisporet og svevet, stemningen blant publikum, naturen og det magiske lyset, sier leder av Skimuseet, Birgitte Espeland.

Utstillingen består av ni fotografier ute på Kollentorget og åtte fotografier i Skimuseet på vei til hopptårnet.

– Vi er svært glade for denne gaven som vil tilføre Skimuseet og området rundt en ny opplevelse, sier Espeland.