Over Steinssletta og Mosmoen

Krokskogen - Hole

Gradering:

Lett

Skal man bruke begrepet «frodig kulturlandskap» noe sted, må det i hvert fall passe her. Steinssletta ligger i hjertet av Holebygda, og regnes som et av Norges kanskje aller beste jordbruksområder. Den preges av store salatåkre og kornåkre. Det har vært jordbruksdrift her i over 4000 år. Mosmoen er en fortsettelse av Steinssletta, og ligger i litt høyere i terrenget.

Det er i disse områdene vi skal sykle, langs åker og eng, og gjennom skogen, for det meste på asfalt, men også på grus. Vi starter i enden av Selteveien, like ved E16. Herfra sykler vi mot sørvest, mens vi nyter strålende utsikt over den paddeflate og vidstrakte sletta.

Ved Kjellerberget er Steinssletta tilbakelagt, men vi kommer tilbake til slettelandskapet om ikke så lenge. Nå tar vi til høyre på Røyseveien, passerer Svensrud og fortsetter til Moeskummen-krysset. Her svinger vi til høyre, og sykler oppover forbi Røyse skole. Utsikten er fin tilbake mot Sælabonn, som er en stor bukt i Tyrifjorden, innenfor Svarstad på Røyselandet og Rytteraker.

Når høyeste punkt er nådd, får vi utsikt mot nord og vest, ut over et frodig landskap med store kornåkre, og mot Nordfjorden, den nordvestlige delen av Tyrifjorden. Så går det lett unna nedover forbi Hole kirke.

I Gomnesveien tar vi til høyre, og sykler videre til Helgelandsmoen. Fra krysset mellom Gomnesveien og Svingerudveien tar vi inn til høyre, og de neste tre kilometerne sykler vi på grus, helt utenfor allfarvei. Nå skal vi til skogs!

Vi sykler innover i skogen på Svingerudveien, og tar opp til venstre der veien deler seg rett etter krysset. Her passerer vi en stor infotavle, og fortsetter på skogsvei gjennom lett terreng. 800 meter fra Helgelandsmoen går det en vei mot høyre, men vi fortsetter rett fram her. Snart får vi store områder med åkerlandskap på høyre side av veien.

500 meter etter sistnevnte kryss, er vi framme i nok et veidele. Her tar vi 90 grader til høyre, og fortsetter gjennom det åpne og flotte landskapet i retning øst. Dette er Mosmoen, og framfor oss, litt mot høyre, ser vi Mo gård på en høyde.

Vi holder til høyre, passerer nedenfor gården, og kommer fram til et kryss rett sør for den. Vi anbefaler en tur inn på tunet, der det er satt opp benker og bord like ved statuen av dikteren, eventyrinnsamleren og presten Jørgen Moe. Han var født her.

Fra Mo gård skal vi følge Jørgens Moes vei i sørlig retning. Herfra ser vi ut over Steinssletta fra nord. Ved Sørum dreier veien mer vestlig. Her tar vi av mot venstre, på en mindre grusvei som heter Fegata. Vel en kilometer senere, er vi inne på asfalt igjen, og tar til venstre i Selteveien. Dermed er vi straks tilbake ved start, etter en fin rundtur i Holebygda.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Steinssletta - Kjellerberget - Svensrud Steinssletta Svensrud 3.9 km