Øystein Pettersen på skitur.

Staket hele Holmenkollmarsjen og vant foran en av verdens beste

I 2015 tenkte OL-vinner Øystein «Pølsa» Pettersen at det var like greit med maks glid, og valgte helt blanke ski da han for første gang stilte til start på Holmenkollmarsjen. Det lønte seg.

Tekst: Lars Bevanger Foto: Fjellfanten. Dette innholdet er laget av Rottefella.

Published 2/25/2020

Før løpet sa han at han nok ikke ville ha sjans til å vinne på den måten, men det var akkurat det han gjorde. Han staket seg inn 11 sekunder foran Martin Johnsrud Sundby, en av verdens beste skiløpere.

– Det var hardt å stake hele veien, men jeg ville ha maks glid, sier Pettersen.

Meld deg på Holmenkollmarsjen

Har valgt ny binding

Nå går han på en ny binding fra Rottefella som enkelt kan flyttes underveis for å sikre både super glid og godt feste.

Rottefella MOVE™ lar deg utnytte skienes egenskaper best mulig. Det er viktig for de som jakter på bedre resultater, men det er minst like viktig for å gjøre en god skiopplevelse som Holmenkollmarsjen enda bedre, mener Øystein Pettersen.

– Jeg vil at folk skal ha det gøy når de går på ski, og det at du kan flytte bindingen under fart gjør det mye enklere å få mest mulig glede av den turen du er på.

received_479978072620430.jpeg

Justerer bindinger i fart uten problem

Selv har Øystein Pettersen gått mange langløp med MOVE™-bindinger, inkludert Birken og Vasaloppet.

– Jeg har vunnet skirenn ved å justere bindingene underveis, og det er veldig enkelt. I januar gikk jeg Marcialonga – et 70 km langt renn i Italia som er del av Visma Ski Classics Pro Tour – og da byttet jeg bindingsposisjon 15 ganger i takt med at føret og terrenget varierte, forteller han.

– Når du kan flytte på bindingene, blir skituren enda bedre, uansett om du er på søndagstur med ungene eller går et langløp.

Bruker du MOVE™ Switch, smører du skiene som vanlig og starter med bindingen i nøytral posisjon for riktig feste. Så kan du flytte bindingen ett hakk frem for enda mer trykk over smøresonen og ekstra feste i bakker hvis du har behov for det, eventuelt ett eller to hakk bakover for mindre trykk over smøresonen og bedre glid.

MOVE™ Race er for de med enda høyere ambisjoner og som vil optimalisere prestasjonen i selve konkurransen. Her er det kun to posisjoner – nøytral og speed.

Se løypekart og løypeprofil

Pølsas «flytteråd» for Holmenkollmarsjen og Halvmarsjen

– Det er stigning fra start i et flott, men tøft terreng. Har du truffet med smøringen, kan du gå med bindingen i nøytral hele veien opp, og kanskje vri til pluss 1 hvis det glipper, sier Pettersen.

Det er mye kjøring og staking på toppen. Her anbefaler han å vri bindingen til minus 1 eller minus 2 for maks glid.

Slik får du mindre kontakt og mindre friksjon fra smøringen i de partiene hvor du har lyst til å stake fort, sier han.

Løypekart_Holmenkollmarsjen_Brovoll_43km.jpg

Øystein Pettersens tips til hvor i løypa du kan justere bindingen under Holmenkollmarsjen.Løypekart_Holmenkollmarsjen_Brovoll_26,5.jpg

Øystein Petteresens tips til hvor du kan justere bindingen under Halvmarsjen.

Prøv deg frem avhengig av terreng, nivå og feste

Går du med MOVE™ Race, er det nøytral som teller så lenge du klatrer og behøver feste, og speed alle andre steder.

– Speed gir maks glid i stakepartier og utforkjøringer. Hendelen på MOVE™ Race er så enkel å bruke at du kan bytte mellom nøytral og speed på ett sekund, så her er det bare å justere etter terreng og føre, sier Pettersen.

Og for de som tenker å gjøre som Pettersen gjorde i 2015, og gå på blanke ski, har han dette rådet:

– Ha bindingen i bakre posisjon i motbakkene. Da får du mindre trykk på fremskia og dermed en lettere ski å gå på oppover.

ØP_marka.jpg

Affiliates