Slik tilrettelegger vi for sykling i Marka

Visste du at Skiforeningen bygger broer og klopper, rydder trillestier og setter opp sykkelskilt i Marka?

Tekst og foto: Christine Amdam

Published 9/9/2021

Dette gjør vi for at flere skal kunne ta i bruk sykkelen på tur i Marka, og for at det skal bli lettere for alle å finne frem.

– Jeg vaska buksa mi i går, utbryter Tor Kristiansen.

– Det var bortkasta tid, ler Kjetil Gundersen, som er løypebas i Skiforeningen.

Vi befinner oss ved Steinbutjern, noen kilometer fra Ringkollen i dypeste Krokskogen. Det dufter av nyhogde trær og våt myr. Foreløpig er sko og bukser rene. Vi har blitt med løypebas Kjetil Gundersen og tre av hans frivillige ut for å reparere en klopp. Uten denne er det vanskelig å komme seg fra Ringkollen til Kikut på sykkel.

Visste du

• Skiforeningen legger til rette for varierte opplevelser i Marka hele året
  • setter opp sykkelskilt og lager trillestier, som binder sykkelnettet i Marka sammen
  • kjører Markabussen til Ringkollen
  • tilbyr digitale verktøy som gjør det enkelt å planlegge turer
  • driver små og store serveringssteder, blant annet Kikutstua, Løvlia, Skullerudstua og Vangen

Som medlem får du også rekke gode medlemsfordeler.

Først må materialer fraktes frem til stedet hvor kloppen er ødelagt. Løypebas Kjetil Gundersen har et par dager tidligere fått hjelp av en annen løypebas i Skiforeningen til å frakte plankene inn i Marka. Nå er det Kjetil og de frivillige hjelperne Tor Kristiansen (75), Tron Magnus Trondsen (75) og Ivar Hoff (75) sin tur til å bære materialene mange hundre meter innover på stien.

– Jeg slipper å gå på helsestudio når jeg er med her, vet du, sier Tor, mens han balanserer de tunge plankene på skuldrene.

– Så får man frisk luft i tillegg. Skauen er det beste stedet å være for å holde seg i form.

Mann som bærer planker på skulderen i Marka.

Klopp: En klopp er en eller flere trestammer eller steinheller lagt tvers over et vannløp eller en myr. De er de enkleste broene en kjenner til. Her går Tor Kristiansen på kloppen, på vei inn mot stedet hvor den er ødelagt.

God arbeidsfordeling

Når gutta har båret inn alt utstyr og materialer i flere omganger, setter de i gang med arbeidet uten noen større diskusjon. Det er tydelig at de er vant til å samarbeide. Den gamle kloppen må heves, samt repareres.

– Vi bruker tømmer fra trærne som har knekt gjennom vinteren under plankene for å heve dem over myra, forklarer Kjetil.

– Når vi dytter tømmer ned i myra råtner det ikke.

Alle mann må hjelpe til for å få løftet kloppen og lagt tømmerstokkene under. Det spruter gjørme i det de gamle materialene løsner fra myra. Deretter kommer finarbeidet med å sage og spikre ferdig en ny klopp.

Se hvordan kloppen blir til! Film: Christian Haukeli.

Trillestier for syklister

Kloppen sørger for at syklister og gående skal komme seg over myra tørrskodd. Den er en del av en trillesti, som rett og slett er en sti hvor du må gå av sykkelen og trille. Mange steder er stiene såpass godt tilrettelagt at man klarer å sykle selv med smale dekk. Det finnes et stort nettverk av grusveier i Marka, og trillestiene bidrar til å binde disse veiene sammen slik at man kommer seg frem med sykkel flere steder.

– Vi ønsker å skape et helhetlig tilbud for syklister i Marka. I tillegg til å rydde og tilrettelegge trillestiene, setter løypebasene opp sykkelskilt, forteller løypesjef i Skiforeningen, Hege Blichfeldt Sheriff.

Hun anbefaler også syklister å ta i bruk Skiforeningens digitale turverktøy.

– I turplanleggeren kan du planlegge og skreddersy dine egne turer, og i vår database har vi hundrevis av turforslag for syklisten.

For å finne frem i Marka er iMarka-appen alltid kjekk å ha med seg på tur. Her kan du følge med på hvor du er når du har dekning. Det er også mulig å laste ned kartene på forhånd slik at du kan bruke de offline.

Gjengen: Felleskap, mosjon og å bidra til å glede andre er den viktigste motivasjonen for de frivillige løypearbeiderne. F.v: Tor Kristiansen, Tron Magnus Trondsen, løypebas Kjetil Gundersenn og Ivar Hoff. Foto: Christian Haukeli

Viktig med hjelp fra frivillige

Tilbake på Krokskogen er det tid for lunsj.

– Jeg hadde ikke klart meg uten hjelp fra den frivillige løypegjengen. Vi løypebaser jobber mye alene, men noen arbeidsoppgaver, som for eksempel å løfte en klopp hadde jeg ikke klart alene, forteller løypebas Kjetil.

– Så er det hyggelig å være litt sosial innimellom også, sier han med et smil.

De andre gutta er enig i at felleskapet og det sosiale er viktig.

– Jeg synes også det er gøy å være med på noe som betyr noe for så mange. Vi er med på å lage fine skiløyper og sykkelstier. Det er stas, sier Tron Magnus.

Affiliates