Sandvikshytta: Hver helg åpner Venke Fredriksen dørene til Sandvikshytta, som ligger like ved Katnosa gård, rett ved vannet Katnosa i Nordmarka.

– Folk virker lykkelige når de kommer hit

Det gikk bare et par uker fra Venke Fredriksen fikk tilbud om å drifte Sandvikshytta midt i Nordmarka, til hun serverte de første vaflene.

Tekst: Guri Leyell Skedsmo Foto: Christian Haukeli

Published 3/17/2023

Si Katnosa til en markaentusiast, og hun blir blank i blikket. Legg til Sandvikshytta – og det blir nesten for mye av det gode.

Midt i Marka, langt fra alt, en snart hundre år gammel rødmalt stue i skogen. Har du først vært her én gang, vil du tilbake, mener Sandvikshyttas nye driver. Hun påstår ikke at hun er nøytral, men akkurat dét er en saksopplysning.

Langt til alt

Sandvikshytta ligger like ved Katnosa gård, rett ved vannet Katnosa. Alle veier fører liksom hit. Fra Ringkollen, Mylla, Trantjern, Stryken, Frognerseteren. Du kommer ikke til Sandvikshytta uten å legge «langtur» til turbeskrivelsen.

Vintervakre helger er det vaffelkø. Skigåere benker seg utenfor, nyter utsikt og følelsen av å være på en slags ekspedisjon. Jan Wieses berømte fortelling Jeg skal til Katnosa i kveld sier i grunnen alt: Denne delen av Marka har noe langt, poetisk og strabasiøst over seg.

Lykkelige

De som kommer sydfra, kanskje helt fra Sognsvann, og som angret ved Sandungen, men beit tenna sammen og fortsatte, blir gjort ekstra stas på av Venke. Men selv om turen har vært lang, er det ikke matthet som kjenne­tegner Sandvikshyttas gjester, mener hun.

– Folk virker lykkelige når de kommer hit. Alle er glade. Det er utrolig hyggelig å være den som får ta imot. Hit kommer det så flotte mennesker. Noen faste gjengangere dukker opp helg etter helg.

–  Det er nesten blitt slik at jeg venter litt på at de skal slenge innom. Det er jo litt ekstra stas med stamgjester.

Hun sparer alltid noen ekstra vafler til etter stengetid, til en og annen takknemlig etterslenger.

Et lass med vafler

Denne vinteren er Venke i gang med sin andre sesong. Fra hun fikk tilbudet i fjor vinter, gikk det bare to uker før hun plugget inn vaffeljernet. Innimellom hadde hun rukket å få inn varer, handle brukt på finn.no og dandere noen stilleben med gammelt turutstyr. En av de første bestillingene lød på 11 vaffelplater.

«Gutta venter utenfor!» lød det svakt og svett fra døråpningen. Venke skjønte umiddelbart at hun måtte lære seg å hurtigekspedere skifolk som har gått tomme.

Interiør: Venke elsker markahistorie og har funnet skatter på finn.no, også under kategorien "gis bort".

Midt i "smørøyet": Sandvikshytta ligger i Nordmarka nord med inngående løyper fra alle kanter. Hytta ligger ved Katnosa gård og ble bygget i 1929. Under krigen var den base for Milorg.

Transitt

Nå kaller hun helgene på Sandvikshytta et privilegium.

– Å drive her kom som en unik mulighet. Jeg elsker Marka og gamle bygg. Her får jeg begge deler. Beliggenheten er fantastisk. Historien sitter i veggene.

Sandvikshytta er åpen i helgene. Fredag er handledag. Lørdag kjører hun inn i 6–7-tiden om morgenen. Dørene åpner klokken 11. Som oftest banker det noen på lenge før. De blir møtt med full forståelse. Enkelte behov kan ikke vente når du er i transitt sydover.

Ro i skisjela

Selv er hun vant til mange små, og noen litt større, ekspedisjoner. Hun har tatt godt for seg av fjell og skog. Gått topper i de norske alpene; Jotunheimen, Rondane og på Svalbard. Men for noen år siden sa det bråstopp. Hun fikk kreft. Det har preget tiden etter. I en slik situasjon får nærheten til Marka ekstra stor verdi. De siste årene har hun samlet topper i Romeriksåsene, 92 totalt.

– Visste du forresten at Oslomarka har 48 topper med en primærfaktor på 100 eller mer?

Venke lar opplysningen henge i luften. Toppsamlere vil forstå hva hun mener.

Langtur: "Å, jeg svingte nå bare innom Sandvikshytta". Hører du den frasen, har skigåeren sannsynligvis gått langt og fortjener en klapp på skulderen. Uansett hvor turen startet.

Tradisjon

Hun kan lafte, har tatt ned flere små eldre stuer og flyttet dem til egen eiendom.

– Gamle hus gir ro i sjela. Duften av gammelt treverk, det sitter liksom noe mer i veggene!

Hun er opptatt av bygningsvern og tradisjonshåndverk. Det passer godt med helgene på  Sandvikshytta.

Det er lett å skape meropplevelser på et sted som dette. Sandvikshytta er for senkede skuldre. Du kjenner vel det?

Alt for atmosfæren

«Har du lyst til å ha Marka som arbeidsplass?» Det var lett å svare på. Sandvikshytta ble driftet i mange år av Arne Krogsæter, høyt skattet vert. Hytta har vært i veldig gode hender, mener Venke, hun har bare drysset en anelse egen interiørtouch inn i stuen. Ellers skal stedet forbli som det er.

– Sandvikshytta blir aldri noen turistmaskin. Oppgaven min er å bevare den gode energien, ta vare på historien, formidle det hytta bærer i seg. Atmosfæren sørger den for helt selv.

Straks håndterer hun kjempebestillinger på vafler også. Hun skal bare kjøpe inn enda et jern først.

Vaffelkos: Noen småjusteringer i disken. Et par nye interiørdetaljer. Men ellers ville Venke ha Sandvikshytta som den alltid har vært.

Sandvikshytta

Etter at vinterserveringen opphørte i gamle­stua på Katnosa gård, fikk Skiforeningen tillatelse av Løvenskiold til å drive helge­servering i på Sandvikshytta.

Er originalt en tømmerkoie, og ble moderat opprustet da Skiforeningen fikk leie stedet av Løvenskiold.

I de siste krigsårene 1944–1945 var Sandviks­hytta og områdene rundt tilholdssted for tre geværlag av «Milorg D13», den såkalte «Markabasen».

Her drev man trening og organiserte fallskjermslipp på forskjellige slipplasser i området. Du kan se rustne slippcontainere i området.

Sandvikshytta har åpent fra kl. 11.00 til 15.00 i helgene i skisesongen.

skiforeningenlogo

Bli medlem i Skiforeningen