kystnatur

Vårtur langs kysten

Vinteren slipper taket. Blåveisen og hestehoven farger skogbunnen blå og gul, og gir oss en ekstra påminnelse denne våren om hvor godt det er å leve i et trygt land.

Tekst og foto: Sissel Finstad

Published 4/8/2022

Kyststien mellom Vollen og Sjøstrand er nå helt bar for snø og is og fylt av turglade vandrere. Vi lokkes også til vårtur i fjæra og parkerer bilen på en av de mange parkeringsplassene i Vollen. På vei ned mot sjøen og Fritzner badeplass passerer vi Oslofjordmuseet som åpnet i 2013 og som har utstillinger om sjø og kystliv i Oslofjorden.

I Vollen Båtforening i Selvikbukta er båtlivet snart i gang. Navnet Selvik skriver seg forresten tilbake fra den gang det var mye sel i fjorden. I påskedagene er det hektisk aktivitet i regi av båteiere, venner og familier som gjør båtene klare for en ny sesong.

blomster

Vår-tegn: Kyststien er fargelagt med et blått teppe av blåveis.

Variert terreng

På vei langs den blåmerkede Kyststien passerer vi litt av frisbeegolf-banen og tar oss ut til Rabben badeplass med knauser og skog. Karakteristisk for strekningen her er oddene med kalkstein og skifter og buktene mellom.

Stien tar oss videre gjennom mosekledd skog dekket av et teppe med blåveis. Vi passerer Arnestad skole og Arnestadbukta. Etter parkeringsplassen kommer vi ut til Nansentunet. Først møter vi den gamle Sjåførboligen som nå tilhører DNT og som leies ut, videre Nansentunet musikkbarnehage og det gamle huset Håkavik, som var en del av gamle Håkavik husmannsplass fra 1700 tallet og som lå under gården Elnes.

to menn

Velger kysten: Tore Brastad fra Billingstad og Finn Smedal fra Fossum nyter Kyststien. Sistnevnte har løsrevet seg fra Fossum-marka for å ta sin første tur langs Kyststien.

Nyt sjøluft og utsikt

I 1930 kjøpte Fridtjof Nansens enke Sigrun Nansen Håkavik og bodde der til hun omkom av røykskader i en brann her i 1965. Huset brant dog ikke ned og er i dag en del av den musikalske barnehagen.

Asker kommune eier nå Håkavik og den idylliske Elnestangen som er et populært sted for friluftsliv og fisking. Flere benker inviterer til en liten stund i rolig ettertenksomhet hvor vi kan nyte sjøluften, det vakre stedet og utsikten mot Oslo og Nesoddlandet.

hus

Historisk: Svelvikvillaen i Vollen.

Bølgeskvulp og måkeskrik

Vi tar oss tilbake til parkeringsplassen og fortsetter retning Sjøstrand. Veien snor seg mellom vakre nye og eldre boliger.  Foran oss lokker Sjøstrand bad med to flotte sandstrender adskilt av en vakker molo med stupebrett. Her velger vi å nyte nisten vår akkompagnert av bølgeskvulp og måkeskrik.

Fra slutten av 1800-tallet og til midten av 1920-årene var Sjøstrand-området et viktig lagrings- og eksportsted for naturis, blant annet fra Yggeset iscompagni. Ett ishus lå i sør og et annet nord for stranden.

stupetårn

Litt kaldt: Moloen og stupetårnet ved Sjøstrand. Foto: Sissel Finstad

En avstikker

På returen følger vi stort sett samme rute, men tar en avstikker rundt Stordammen som ligger ved siden av Arnestad skole. Informasjonsskilt underveis forteller om det store økosystemet i amfibiedammen hvor det yrer av liv – med planter og dyr som lever sammen som brikker i et puslespill.  Askeladden turorientering, landets eldste og en av våre største arrangører på turorientering, har fra 5. mars frem til 9. oktober plassert ut flere poster også i dette området.

Før vi er tilbake på Fritzner stranden, tar vi turen oppom Selvik villaen som er en av Vollens fineste og best bevarte sveitserhus.  Villaen, som ble bygget i 1881, huser i dag Vollen nærmiljøsentral og Blekkulfs hovedkvarter.

Tilbake på parkeringsplassen har vi tilbakelagt 6.5 vårlige kilometer. God tur!

Langs kysten: Vi følger kyststien fra Vollen til Sjøstrand. Kart: Ole Listuen/Skiforeningen

Affiliates