Fra hytte til hytte i Marka: Kristin Linnerud og mannen Erling Holdens (61) tok en tredagers i Marka, og fikk med seg overnattinger på både Løvlia og Kikut. (Foto: Privat)

Hytte til hytte-turen for deg som liker en dose komfort

Enklere får du knapt gjennomført noen fridager i vinter: Ta t-bane til skogen og sikt deg inn på hytter med treretters og oppredde senger. Kristin Linnerud (58) og mannen Erling Holden (61) testet konseptet.

Tekst: Guri Leyell Skedsmo/foto: Tuva Skare

Published 2/9/2023

Bonusspor: Noen dager og et snøfall siden sist kjørte. - Ren bonus med urørt  snø, mener Kristin Linnerud og Erling Holden.

– Er det noe folk som har gått langt trenger, er det en skikkelig god middag!
Henrik Nilsson og Thea Hofossæter er vant til å ta imot slitne gjester. De som er på langtur gjennom Marka og skal overnatte på Løvlia blir traktert etter noter. Suppe, hjorteentrecot og blåbærpai står på menyen. Badstuen er klar. På peisen knitrer det ivrig. En hytte til hytte-tur i Marka bør også handle om en god dose komfort, mener vertskapet.

Tre dager, to hytteovernattinger

Kristin Linnerud (58) og mannen Erling Holdens (61) beskrivelse av en tre dager og to overnattinger lang tur via Løvlia og Kikut har fenget på Facebook. Bildene viser vakre skuterløyper, urørt natur og stemningsfulle markastuer.
Paret, som nylig flyttet tilbake til Hosle etter 24 år på Vestlandet, er i ferd med å oppdage sitt barndoms skogsparadis på nytt. De går systematisk til verks. Studerer iMarka-appen og lager turutkast – vel vitende om at ting kan justeres underveis. Overnattingsturen via Løvlia og Kikut endte på drøye ni mil.

Gourmet: Kikuts nye vertskap har solid faglig bakgrunn. Det merkes på menyen.

– Men du kan fort halvere avstanden og velge enklere løyper. På Løvlia fikk vi tips om en vri på slutten av turen. Vi kunne jo faktisk gå helt hjem etter overnattingen på Kikut. I Sørkedalen krysset vi veien ved landhandelen, og gikk på ski helt hjem. Sånt er artig, synes vi.

Tester ut

Natt to ble tilbragt på Kikut. Der har Susanne Ågren Andersen og Einar Enersen Hougen hatt sine første måneder som vertskap. Einar er utdannet kokk og har bachelor i hotelledelse. Fra Kikuts kjøkken er paret på jakt etter de beste råvarene. Tilberedningsmetoder som speking, røyking, sylting, graving og fermentering skal testes ut. Gjestene setter pris på utviklingen.
– Folk har vært så hyggelige etter at vi tok over. De skryter og gir oss kjempegode tilbakemeldinger på maten, forteller Susanne.

Utenfor allfarvei

En hytte til hytte-tur gir mulighet til å tråkke nye spor. Der mange foretrekker «trikkeskinnespor», er Linnerud og mannen særlig begeistret for skuterløyper. De går ofte i krevende, tettpakket terreng. Men også over store myrer og furumoer. Skuterløypene tar deg til områder utenfor allfarvei. Ifølge Linnerud er det en helt spesiell opplevelse å tråkke seg frem i slike spor.
– Du må være litt motivert. Skiene kan fort kjøre seg fast, i hvert fall for meg. Hvis du er av typen som banner, vil du kanskje finne på et par nye gloser. Men du må bare bite tenna sammen. Skuterløypene tar deg til vakker, urørt natur. Jeg er ganske pysete, men med forhold som det har vært i vinter, er det ikke noe problem i utforbakkene.

Historie på veggene: Løvlia ble bygget på 1930-tallet og er godt bevart, med mange fine skidetaljer. (Foto: Tuva Skare)

Kort eller langt

Det fine med Marka-stuene er at de er så lett tilgjengelige, mener Linnerud.
– Vi gikk langt denne gangen. Men en slik tur kan gjøres mye kortere. Man kan også nøye seg med én overnatting. For mange vil det være overkommelig å gå inn til Løvlia fra Skansebakken. Og når du først er på Løvlia, er du rett ved mange fantastiske, urørte områder av Marka. En varm badstu og en deilig middag venter. Så du trenger vel egentlig to netter der, faktisk.

Løvlia, Krokskogen: Les mer her

Kikutstua, Nordmarka: Les mer her

Markabussen: Praktisk info her

Marka-indrefilet: På Kikuts kjøkken styrer Einar og Charles. (Foto: Tuva Skare)