Medlem

Ofte stilte spørsmål

Her vil du finne svar på mange av de mest stilte spørsmålene vi får inn.

Skiforeningen

Hva gjør Skiforeningen?

Hver eneste dag jobber vi i Skiforeningen for å skape gode Markaopplevelser og enestående opplevelser i Holmenkollen. Fra stiftelsen i 1883 har vår formålsparagraf vært å arbeide for «utbredelse av ski-idrett og annet friluftsliv, samt å arrangere Holmenkollrennene».  Vi merker og preparerer 2600 km med skispor i Marka, og vi fremmer skiidretten gjennom Norges største skiskole, og massemønstringene Holmenkollmarsjen og Barnas Holmenkolldag. Skiforeningen arrangerer World Cup i nordisk og har sammen med Oslo Kommune ansvar for drift og utvikling av Holmenkollen nasjonalanlegg. Vi eier Skimuseet og driver Holmenkollen Kultur- og Turistanlegg som er Norges mest besøkte turistanlegg.

Hvordan finansierer Skiforeningen sitt arbeid?

Foreningens arbeid finansieres i all hovedsak av medlemskontingenten og støtte fra gode samarbeidspartnere.

Hvilken rolle har Skiforeningen i Holmenkollen?

Skiforeningen har ansvar for drift og utvikling av Holmenkollen nasjonalanlegg sammen med Oslo Kommune. Vi arrangerer selv en rekke arrangementer i Holmenkollen som FIS World Cup Nordisk, Barnas Holmenkolldag, Holmenkollmarsjen og Holmenkollen rulleskirenn og koordinerer i tilleg alle andre aktiviteter og arrangementer i anlegget. Vi eier Skimuseet og driver Holmenkollen Kultur- og Turistanlegg som er Norges mest besøkte turistanlegg.

Kan man støtte Skiforeningen på andre måter enn gjennom personlig medlemskap?

Det kan du, vår virksomhet er helt avhengig av støtte fra våre medlemmer men også fra bedrifter og andre støttespillere. Du kan gjennom din bedrift bli Bedriftsvenn eller samarbeidspartner. Ønsker du å gi oss en donasjon eller testamentarisk gave kan dette også gjøres.

Hvor mange ansatte er det i Skiforeningen og hva gjør de?

Skiforeningens administrasjon har 66 ansatte på hel- og deltid, samt engasjement. Administrasjonen ledes av generalsekretæren. Arbeidsoppgavene er delt inn i følgende avdelinger: Kommersiell avdeling, Holmenkollen Arrangement, Markaavdelingen, Aktivitetsavdelingen, Holmenkollen Kultur- og Turistanlegg (Skimuseet, hoppet, stuer) Økonomi/regnskap, Kommunikasjon og Drift/vedlikehold.

Hvordan brukes medlemskontingenten?

Medlemskontingenten sikrer Skiforeningens tilrettelegging i Marka med preparering, skilting og merking av skiløyper, skilting av sykkelveier og etablering av trillestier. Ved å ha mange medlemmer bekrefter og styrker Skiforeningen posisjonen som en av de viktigste aktørene innen friluftsliv og idrett.  Vi var ved utgangen av meldemsåret 72000 medlemmer.. I siste femårsperiode er medlemsmassen økt med 40%. Vi takker alle våre medlemmer for støtten til Marka-arbeidet.

2011 var Skiforeningen sammen med Norges Skiforbund arrangør av Ski-VM. Det ble et svært vellykket arrangement på alle måter, og det ga også et økonomisk overskudd. Hva bruker Skiforeningen de pengen på?

Halvparten av overskuddet overføres til et fond, der midler kan tildeles fremtidige skiarrangementer i nordiske grener i Holmenkollen. I fondsstyret sitter to representanter fra Norges Skiforbund, to fra Skiforeningen og en fra Oslo kommune.
Den andre halvparten fordeles likt mellom Norges Skiforbund og Skiforeningen. Skiforeningen avsetter dette som øremerkede midler i balansen, og styret i Skiforeningen kan tildele dette til aktiviteter som faller inn under foreningens formål og skjer i Skiforeningens regi.

Skibuss

- Hvordan melder jeg meg på skibussen?

Skibussen går hver helg fra januar til Palmehelgen i påsken. For å være med må du melde deg på via vår nettpåmelding. For lørdagsbussen må du melde deg på innen fredag kl. 14, og for søndagsbussen må du melde deg på innen lørdag kl. 13. Husk at påmeldingen er bindende.

Hvor betaler jeg for tur med skibussen?

Så lenge du har meldt deg på i forkant kan du betale på bussen. Det må være i kontanter, og helst nøyaktig beløp. Dersom du er medlem – ta med kvittert medlemskort slik at du får rabatt. Pris på skibussen for medlem/ikke medlem for barn 110/160 og voksne 170/240.

Sykkelbuss

- Hvordan melder jeg meg på sykkelbussen?

Sykkelbussen går onsdager, lørdager og søndager til Ringkollen fra medio mai til medio oktober. For å være med må du melde deg på via vår nettpåmelding. For onsdagsbussen må du melde deg på innen tirsdag kl. 14, og for helgebussene må du melde deg på innen fredag kl. 14.

- Hvor betaler jeg for tur med sykkelbussen?

Kurs

- Får jeg rabatt på kursene som medlem?

Ja, det gjør du. For mer info og hvor stor rabatt du får se på det aktuelle kurset for oppdaterte priser.

- Hvor mange kursøkter er det på voksenkurs?

Voksenkursene arrangeres over tre kursøkter på 90 minutter med èn ukes mellomrom.

- Hvordan kan jeg bli skiinstruktør?

For å jobbe som skiinstruktør i Skiforeningen må du gjennomføre et instruktørkurs. Dette for å gi en plattform til å videreformidle både klassisk – og skøyteteknikk. Kurset er obligatorisk. For å bli instruktør må du være minst 18 år og ha 2 kvelder av 4 timer ledig. For mer informasjon klikk her. Har du andre spørsmål kan du sende en e-post til kurs@skiforeningen.no

Barnas Holmenkolldag

- Hvor arrangeres Barnas Holmenkolldag?

Det arrangeres i Holmenkollen, i tillegg til at vi har syv lokale arrangementer. Disse er i Enebakk, Gjøvik, Hakadal, Oppegård, Ringkollen, Røyken og Hemsedal. For mer informasjon om de lokale Barnas Holmenkolldag

- Hvem trenger billett til arrangementet?

Det er kun barnet (4-12 år) som skal gå i løypene som behøver billett. Det er gratis for voksne og følge.

- Hvor kjøper jeg billett?

Du kan kjøpe billett gjennom vårt påmeldingssystem på nett, og får da tilsendt en kvittering på e-post. Kvitteringen bytter du mot et startnummer i arenaen på arrangementsdagen. Det er også mulig å kjøpe startnummer på arrangementsdagen, men vi anbefaler å forhåndskjøpe billettene for å oppnå en bedre flyt i arenaen. Ved kjøp av startnummer i arenaen er det kun Skiforeningens rabatter som gjelder.

- Hva koster det å delta?

Prisene varierer for medlem/ikke medlem. Har du andre spørsmål som gjelder Barnas holmenkolldag kan du sende en e-post til post@skiforeningen.no.

Holmenkollmarsjen

- Hvordan melder jeg meg på marsjen?

Det kan du gjøre ved å klikke her. Påmelding for neste års renn starter i midten av oktober.

- Hva skjer om jeg melder meg på som ny deltaker selv om jeg har deltatt tidligere?

Om du har vært med i Holmenkollen Skimaraton i perioden 2007-2013, har du en profil i vår deltakerbase. Om du likevel melder deg på som ny deltaker, vil du miste rennhistorikken og du vil ikke bli seedet automatisk. Mange oppdager ikke dette før de får tilsendt deltakerbekreftelsen sin noen dager før rennet. Da er fristen ute for å bli seedet automatisk og deltakerne må betale for administrativ seeding. For å unngå dette må alle deltakere som har deltatt de siste seks årene, sjekke om de har riktig brukernavn og passord til sin profil i vårt påmeldingssystem.

- Jeg tror jeg har to brukernavn i systemet, hva gjør jeg da?

Det hender at deltakere har meldt seg på som ny deltaker ved flere anledninger. Da ender man opp med flere profiler i deltakerbasen. Om du ønsker å koble disse profilene sammen og kun ha én profil hvor du har hele rennhistorikken, kan du logge deg inn med ditt nyeste brukernavn. Nederst på siden vil du få opp forslag som skal slås sammen. Huk av for de profilene du vil slå sammen og lagre.

- Jeg har ikke deltatt tidligere, trenger jeg brukernavn og passord?

Om du ikke har deltatt tidligere har du ikke en profil i systemet. Du melder deg på som "ny deltaker" og må taste inn personalia underveis i påmeldingen. Så lenge du er inne i påmeldingsbildet har du reservert plass i rennet og du kan bruke så lang tid du behøver på å fylle ut riktig informasjon.

- Kan jeg velge mellom ulike løyper?

Ja, det kan du. Det er en løype på 25 km med 1500 plasser, og en på 54 km med 5500 plasser.

- Hva koster det å delta?

Prisene varierer for medlem/ikke medlem. En oversikt over gjeldende priser finner du her.

- Må jeg ha skilisens for å kunne delta på marsjen?

Ja, det må du. Du kan velge mellom engangslisens eller årslisens.

- Hva er seeding?

Seeding brukes for at du skal havne i en pulje med folk på samme prestasjonsnivå som deg selv. For eksempel på 54 km vil du som er over 60 år bli plassert i pulje 60+.

- Hvilke seedingmuligheter har jeg?

Det er tre ulike måter.
 1. Automatisk seeding. For de som har ett eller flere resultater fra våre seedingrenn kan bli satt opp i en bedre pulje på bakgrunn av resultater.
 2. Administrativ seeding. Har du resultater utenom våre seedingrenn gir denne måten deg mulighet til å få resultatene dine vurdert.
 3. Selvseeding. Du kan velge puljer uten seeding på både 25 km og 54 km. Valgmulighetene vil gå frem av påmeldingen.

Holmenkollrennene

- Hva er Holmenkollrennene?

Det består av fire arrangementer der alle er en del av den årlige og verdensomfattende FIS World Cup. Grenene det konkurreres i er hopp (kvinner og menn), kombinert og langrenn. World Cup som arrangeres i Holmenkollen er en av de få gangene Nordiske FIS disipliner er samlet på ett sted.

- Når arrangeres neste års Holmenkollrenn?

14. – 15. mars 2015
 12. – 13. mars 2016
 11. – 12. mars 2017

Medlem

- Hvordan kan jeg bli medlem i Skiforeningen?

Klikk her for å bli medlem

- Når lønner det seg å tegne familiemedlemskap?

Ved flere enn 1 husstandsmedlem lønner det seg å tegne familiemedlemskap. To voksne og et ubestemt antall barn under 26 år i samme husstand kan være med i familiemedlemskapet.

Jeg vil gjerne gi bort medlemskap i gave, har dere gavemedlemskap som går over flere år?

Det å gi bort et medlemskap i Skiforeningen er populært, og det er flere måter å gjøre dette. Du kan gi bort et livsvarig medlemskap som gave eller du kan betale kontingenten for et eller flere år for den du ønsker å gi medlemskapet til. Ønsker du å gi bort et medlemskap for et år kan du gjøre dette her direkte og mottageren vil motta medlemskortet så fort vi har fått betalingen fra ditt kortselskap. Ønsker du å gi bort for en lengre periode eller kanskje et livsvarig medlemskap og skal overrekke dette ved en spesiell anledning kan du sende en mail til medlem@skiforeningen.no eller ringe 22923200 så hjelper vi deg og får alt på plass.

- Jeg vet ikke hva medlemsnummeret mitt er. Hvor finner jeg det?

Medlemsnummeret ditt finner du på medlemskortet ditt Du kan eventuelt også sende en mail til til medlem@skiforeningen.no så hjelper vi deg.

- Jeg har endret adresse. Hvordan får jeg rettet opp i det i forhold til min medlemsinformasjon?

Du kan også melde adresseforandring på en e-post til medlem@skiforeningen.no

- Hvordan sier jeg opp mitt medlemskap?

Det kan du gjøre ved å sende en e-post til medlem@skiforeningen.no, eventuelt ringer 22923200 til vårt sentralbord og medlemsservice

- Hva er fordelene mine som medlem?

For en oppdatert oversikt over dine medlemsfordeler, klikk her.

Marka

- Hvor finner jeg føremelding?

Føremelding finner du her

- Hva er Markadatabasen?

Markadatabasen inneholder en omfattende presentasjon av turområder til inspirasjon og praktisk turplanlegging og er Skiforeningens nettportal til Oslomarka (også inkludert Hurummarka, Nesoddmarka og Mossemarka), Hadelandsåsene, Toten, Land, Hurdal, Eidsvoll og Nes.

Hvilke områder er det Skiforeningen har ansvar for å preparere?

Skiforeningen har ansvaret for å merke 2600 km og preparere 2200 km med skispor i Marka. Vi preparerer skispor ut fra Nordmarkaskappelllet og nordover i Marka, Hele Krokskogen/Sørkedalen, Vestmarka, Sørmarka og Bærumsmarka. Ved å klikke på en løype i vår føremelding kan du se hvem som har ansvaret for å preppe denne.

- Jeg er usikker på hvor jeg skal gå. Hvor kan jeg planlegge det?

Det kan du gjøre ved å bruke vår turplanlegger som du finner her. Her får du kart over din planlagte rute, oversikt over sykkelruter og preppestatus.

Hvordan prioriterer dere hvilke løyper som prepareres først?

De mest populære utfartsstedene og hovedløypene preppes førs og deretter jobber løypemannskapet seg gjennom sitt løypenett med både preppemaskin og scooter. Det taes hensyn til utfart og publikum slik at man prepper gjerne på kveldstid eller tidlig på morgenen da det ikke er andre ute i løypa.

Jeg liker å skøyte, hvor kan jeg finne fristil-løyper?

Sjekk turplanleggeren vår - evnt er det en mengde gode skøyteløyper i Holmenkollen, Vestmarka og Lillomarka. Se etter symbolet for fristil/skøyting i føremeldingen som forteller deg at løypa er preppet for dette.

Hva gjør løypemannskapene deres på sommeren?

Det er sommerstid mye av det viktigste arbeidet for gode skiløyper gjøres. da rydder og renser de langs løypene, skifter ut slitne skilt, klopper og utbedrer. I tillegg gjør de en stor jobb med å tilrettelegge for sykling gjennom å etablere og utbedre trillestier og skilte.

Hva er Skiforeningens holdning til sykling i Marka?

Det er god plass til alle i Marka, og med sunn fornuft, gjensidig respekt og et smil får alle en god turopplevelse. Vi minner om at syklistene er de harde trafikantene i Marka.  Både gående og syklende oppfordres til å ta hensyn. Hundebånd på tvers av hele veien f.eks. kan skape farlige situasjoner. Syklister i full fart nedover i en skogsbilvei er farlige for intetanende turgåere, husk at du med ringeklokke og et vennlig pling kan forebygge mange situasjoner. Syklisten er ansvarlig for å tilpasse farten slik at man kan stoppe for hindringer som oppstår.  Samtidig bør grupper som går eller jogger være forberedt på å gi plass til syklister som ønsker å passere. Mange kjenenr seg kanksje igjen i dette utsagnet:"Når jeg sykler, irriterer jeg meg over gående og løpende; når jeg løper, irriterer jeg meg over syklister."  Tenk over hva du kan bidra med for å unngå slik irritasjon. Husk også at Skiforeningen har mer enn 600 sykkelturer og ruter i vår Markadatabase, så du kan finne mange flotte steder å sykle litt utenfor allfarvei. Du kan også bli med sykkelbussen vår til Ringkollen - da har du en mengde alternativer gjennom Marka tilbake til byen. Legger du syklingen til stiene oppfordrer vi alle å følge NOTS stivettregler

- Hva er åpningstidene på de ulike stuene og koiene i Marka?

Skiforeningen gir deg oppdatert informasjon om våre egne stuer og koier i Marka. For å få en oversikt over stuene og de ulike åpningstidene

- Har Skiforeningen egne stuer i Marka?

Ja vi har en rekke stuer i Marka, hvorav noen har overnatting og servering. Her ser du Skiforeningens største stuer, for fullstendig oversikt over stuer og serveringssteder i Marka klikk her

Kikutstua i Nordmarka,

Løvlia på Krokskogen,

Skullerudstua i Østmarka.

Vangen i Østmarka.

Kultur og turistanlegg

- Hva er åpningstidene for turistanlegget?

Skimuseet og Holmenkolltårnet har følgende åpningstider:
 Oktober – april: 10-16
 Mai og september: 10 – 17
 Juni, juli og august: 9 – 20
Det er åpent hver dag, hele året med noe reduserte åpningstider på julaften og 17. mai.

- Hvordan kommer jeg meg til Holmenkollen og turistanlegget?

Den enkleste måten å komme seg til Holmenkollen på er å ta T-banen. Ta vestgående bane, linje 1 mot Frognerseteren. Gå av på Holmenkollen stasjon. Herfra er det ca. 10 minutters gange opp til arenaen. Følg skiltingen til Skimuseet og hoppbakken. Reisetid fra Oslo sentrum er på ca. 30 minutter. For rutetabell klikk deg inn på Ruter.
 Med bil (fra Majorstua) tar du opp Valkyriegata fra kirkeveien. Fortsett videre på Slemdalsveien, der du på Slemdal passerer T-banelinjen. Ta til høyre ved Risallèn og fortsett rett frem på Frognerseterveien. Videre skal du rett frem på Ankerveien, og deretter til høyre opp Holmenkollveien. Følg skilt til Holmenkollen og ta til høyre inn på Kongeveien. Det er gratis parkering rett ved Skimuseet og hoppbakken.

Snø&Ski

- Jeg har ikke mottatt siste nummer av Snø&Ski. Hvor melder jeg fra om dette?

Send en e-post til medlem@skiforeningen.no og vi vil ordne slik at du mottar medlemsbladet.

- Hvor ofte blir Snø&Ski utgitt?

Det kommer ut fire ganger i året. (Februar, mai, september og desember).

Frivillig

- Hvor kan jeg være frivillig i Skiforeningen?

Du kan være frivillig i vårt serviceteam i Marka eller som del av vår arrangørstab på arrangementene. Holmenkollrennene, Barnas Holmenkolldag og Holmenkollmarsjen trenger dyktige og engasjerte frivillige. Ønsker du mer informasjon om hvilke muligheter du har som frivillig, ta kontakt på e-post stine.stenseth@skifest.no

- Jeg ønsker å bli frivillig. Hvordan melder jeg meg?

Gjennom frivilligportalen koordinerer vi alle våre frivillige mot de ulike arrangementene i Holmenkollen. Her kan du lese mer og melde deg som frivillig: http://skifest.no/

- Hvordan får jeg informasjon om oppmøtetider og arbeidsoppgaver?

Dette sendes ut på melding i frivilligpostalen. Det er lurt å sjekke innom her fra tid til annen, og særlig tett opp mot arrangementet du skal delta på.

- Jeg finner ikke informasjon på ”min side” i frivilligportalen. Hva gjør jeg?

Når du er inne på "min side" i portalen må du passe på at du er inne i riktig arrangement. Se på rullgardinen øverst i vinduet og sørg for at du er inne i det arrangementet du skal jobbe på - da skal du få frem all informasjon/meldinger/nyheter og invitasjoner. Er du frivillig i flere seksjoner vil du også få opp en rullgardin til høyre i bildet når du er inne på ”min side”. Der velger du seksjonen du ønsker å lese informasjon fra. Om du har videre spørsmål, ta kontakt på e-post: stine.stenseth@skiforeningen.no

Utleie

- Hva finnes av utleiemuligheter i Holmenkollen?

Det er mulig å leie mange rom og arealer i Holmenkollen, og å kombinere romleie med aktiviteter - for eksempel skiskyting eller en omvisning i Ski Museet og i hopptårnet.  Vi leier ut til foredrag, seminarer, middager, bryllup, sommerfester, aktivitetsdager, etc - og har lokaler med plass til 300 personer og ned til mindre grupper.

Klikk her for mer info

- Hvilke aktiviteter tilbys i Holmenkollen?

Gjennom våre aktivitetspartnere tilbys det tre ulike aktiviteter

1. Skiskyting – i samarbeid med lokale skiskytterklubber tilbyr vi instruksjon og gjennomføring av en skyteøkt tilpasset ulike grupper. Det vil bli innskyting og konkurranser, individuelt eller lag. Omfang og innhold tilpasses etter gruppens behov.
 Pris kr 650 per pax. Dette inkluderer arenaleie, introduksjon, våpen og ammunisjon.

2. Rappell – her får man rappellere ned 57 meter i fritt fall fra hopptårnet. For mer informasjon og priser, kontakt post@arrcom.no

3. Kollensvevet Zipline – denne aktiviteten starter opp i holmenkollen fra og med våren 2013. Her kan du fra toppen av hoppbakken og over hoppet, mens du kan nyte utsikten over Oslo. For mer informasjon og priser, kontakt jeanette.hansen@skiforeningen.no

Affiliates