Tirsdagsturer - senioraktivitet

Skiforeningen er opptatt av å ha et godt aktivitetstilbud rettet mot alle over 60 år. Vi inviterer på tur hver tirsdag, med et variert turprogram som går i forskjellige markaområder.

Bli med på tirsdagsturene våre! 

Turene er av varierende vanskelighetsgrad og er åpne for alle voksne medlemmer i Skiforeningen.

Tirsdagsturene er svært populære, derfor tilbyr vi av og til to turvarianter. Når det er skiføre kan du velge mellom ski- eller gåtur. Skiturene er for de litt sprekere. 

Sjekk vår kalender for oppdatert informasjon om aktuelle turer!

I video nedenfor møter du skigjengen på tur. 

Oppdatert turprogram kommer i august.  

Ønsker du å gå tur flere ganger i uka, kan vi også anbefale "Torsdagsturer for raske føtter". Denne gruppen går, som navnet sier, jevnt over ganske raskt, så vurder om det passer for deg. Her finner du informasjon om torsdagsturer.

Vi legger opp til et variert turprogram i forskjellige Markaområder i og rundt Oslo. Til utgangspunktet for turen benytter vi vanligvis offentlig transport. Sjekk alltid rutetider, det kan oppstå forandringer etter at turprogrammet har gått i trykk.

Et tilbud for deg som er medlem i Skiforeningen

Tirsdagsturene (og torsdagsturene) er et gratis tilbud til medlemmer av Skiforeningen. 

Flere frivillige turledere deler på ansvaret for turene. Turene gjennomføres i all slags vær. Følg med i kalenderen for oppdatert info om aktuell tur.

Ved spørsmål, send mail til: aek@skiforeningen.no

Viktig med fysisk aktivitet

Skiforeningen er opptatt av å ha et aktivtetstilbud til alle aldersgrupper. Her kan du lese litt mer om hva vi kan tilby til deg som er over 60.

Eldre over 65 år bør følge de nasjonale anbefalingene for fysisk aktivitet​ som gjelder for voksne generelt. Fysisk aktivitet vil blant annet bidra til en redusert risiko for utvikling av en rekke sykdommer, beinskjørhet, redusere fall og brydd, samt reduksjon av depressive symptomer.

Når det gjelder styrkeøvelser er det viktig at de styrker de store muskelgruppene i ben, hofte, mage, rygg, bryst, skuldre og armer. Eldre bør være spesielt oppmerksomme på å trene muskulaturen i ben og hofter.

I tillegg bør eldre som er ustø eller har nedsatt bevegelighet også utføre fallforebyggende øvelser. Å forebygge fall er spesielt viktig dersom du ikke klarer anbefalingene om minst 150 minutters moderat fysisk aktivitet i uken.  

Eldre som ikke kan følge rådene ovenfor på grunn av nedsatt funksjonsnivå eller en sviktende helse, anbefales å være så aktive som evne og helsetilstand tillater.​​

 Velkommen på tur!

Skaugumåsen m Semsvannet, Jack Kr. 22.03.22 MG_9159.JPG

 

Affiliates