Barnas Holmenkolldag

Arena og løyper

Her kan du lese om de ulike løypene på Barnas Holmenkolldag. Løypene er åpne fra 09:00 - 14:30. Velg distanse etter alder og ferdighet.

Ekornløypa (250 meter)

Løypa er 250 meter lang og er anbefalt for barn fra ca. 3-5 år. Løypa går inne på stadion i flatt terreng, men med gode spor. Barnet må gå selv, men kan leie en foresatt om det er ønskelig. Barna blir også hjulpet rundt av våre ekornmaskoter. Ekornløypa vil være på skytefeltet på stadion.

Harepusløypa (400 meter)

Løypa er 400 meter lang og er anbefalt for barn fra 4-6 år. Løypa går inne på stadion, opp en slak motbakke til brua over Holmenkollveien, snur på brua og deretter en slak og rett nedoverbakke til mål igjen. Barnet må gå selv, men foreldre kan følge på utsiden av gjerdet ved start og mål.

Bamseløypa (1000 meter)

Løypa er 1 km lang, og er anbefalt for barn fra ca. 5-8 år. Løypa går slakt oppover ut av stadion, videre i kupert terreng på tvers av Gratishaugen og gjennom en skarp sving før løypa går slakt nedover mot stadion og mål. Barnet må gå selv, men foreldre kan følge på utsiden av gjerdet ved start og mål.

Elgløypa (2,5 km eller mer)

Løypa er 2,5 km lang, og er anbefalt for barn fra ca. 7-12 år. Løypa går slakt oppover ut av stadion, forbi Holmenkollen kapell og bak hoppet. Løypen snur og går tilbake til arenaen i mål. Drikkestasjon underveis med saft og rosiner. For barn som ønsker å gå enda lenger har vi lagt opp til en ekstra runde mot Midtstubakken. Her kan barna gå så mange runder de orker, før de vender tilbake mot mål på stadion. Det vil være en ekstra drikkestasjon ved Midtstubakken. Foreldre kan følge på ski, men må gå ut av sporet og inn i egen målgang.

Nedre aldersgrense Barnas Holmenkolldag

I 2013 fikk Barnas Holmekolldag en løype for de yngste. Der er det mulig for foresatte å være ledsager rundt løypa på ca 200 meter. Vi har satt nedre aldersgrense på 3 år. Det er opp til foresatte å vurdere om de ønsker å melde på barn som er yngre enn 3 år. Under Barnas Holmenkolldag er det mange mennesker til stede i arenaen. Foresatte må være oppmerksomme på at det kan være en krevende situasjon for et barn å gå blant andre barn med mye folk rundt seg. Vi ønsker at Barnas Holmenkolldag skal gi gode minner både for barn og voksne. Er du i tvil så venter du ett år med start på de yngste.

Affiliates