Stor stemning i Kollen

Pensjonistenes Holmenkolldag ble en stor suksess, med nærmere 2000 besøkende pensjonister. Underveis ble skilegenden Oddvar Brå hedret med en plakett på stedet der han brakk staven.

I lett bris og solskinn strømmet tusenvis av ivrige pensjonister inn i Holmenkollen nasjonalanlegg søndag 10. mai. For første gang i historien arrangerte Skiforeningen og Pensjonistforbundet en helt egen aktivitetsdag spesielt rettet mot den eldre garde.

- For Skiforeningen er det viktig å tilby et variert tilbud, også til seniorer. Samarbeidet med Pensjonistforbundet er spennende og lærerikt, og vi er veldig fornøyde med dagen, sier prosjektleder fra Skiforeningen, Inger Søhol Lie.

Les mer om Skiforeningens tilbud til seniorer her.

Tre heldige vinnere

Skiforeningen og Pensjonistforbundet har også hatt en aktivitetskonkurranse hvor tre heldige vinnere fikk tildelt flotte premier under dagen.

Disse tre var:

• Bjørg E. Bø fra Fredrikstad som vinner en uke på Finnskogen Spa for to personer
  • Anna Harbak fra Oslo som vinner en flytur med SWISS fra Oslo til Sveits for to personer (tur-retur)
  • Jarl P. Gulla fra Saltnes som vinner en opplevelseshelg på Geilolia for opptil fire personer

Vi gratulerer!

Artikkelen fortsetter under bildet.

Hele natten var det regn og vind, slik at Ola Dæhlen fra Skogselskapet hadde sin fulle hyre med å holde den 85 kilo tunge elgen på grillen. Men etter mange timer og 20 liter marinade var elgen klar til å spises da klokken var 13.

Skogselskapet bød på elg og kunnskap om skogskjøtsel, speiderne fristet med aktiviteter ved siden av, og på haugen demonstrerte spreke eldre fra Skiforeningens «trening uten tak-gruppe» aktiviteter som kan gjøres ute i frisk luft. Og fra luften landet fire veteranfallskjermhopper trygt, tross tøff vind som utfordret de erfarne hopperne.

Hedret Brå med egen plakett

Pensjonistforbundet hadde også tatt initiativ til å henge opp en egen plakett på stedet der Brå brakk staven i 1982.

- Vi tror gamle helter motiverer til en aktiv alderdom, sa generalsekretær Harald Olimb Norman i Pensjonistforvundet, og ga ordet til Oddvar Brå som fikk avduke plaketten på stedet der han brakk staven under VM-stafetten i 1982.

Og til applaus fra publikum kunne han avduke den svarte plaketten der siluetten av seg selv med brukket stav, er etset inn. Etterpå kvitterte Oddvar Brå med å fortelle om hvordan det føltes da staven brakk.

Affiliates