Ny friluftsmelding: Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?

I strålende vintervær lanserte regjeringen i dag en ny friluftsmelding ved Skullerudstua.

Deler av regjeringen stilte i dag på ski når de lanserte ny friluftsmelding ved skileiken på Skullerudstua. Skiforeningen og flere andre friluftsorganisasjoner var tilstede for å høre på budskapet til helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) og klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H).

Midt i det yrende livet blant alle barna på Skiforeningens skiskole lanserte helse- og omsorgsministeren "Bents magiske medisin":

- Den gir god helse, godt humør og røde kinn. Den er gratis og alle kan bruke den. Den fantastiske medisinen heter friluftsliv. Den eneste ”ulempen” er at friluftsliv er sterkt avhengighetsskapende, slo Høie fast.

Helgesen og Høie fikk testet skiene sammen med barna på skiskolen på Skullerud - artikkelen fortsetter under bildet.

Helse- og omsorgsministeren la vekt på at det viktigste i friluftsmeldingen er fokuset på det enkle friluftslivet, slik som skileiken ved Skullerudstua.

- Man ikke trenger å gå topptur for å drive med friluftsliv. Det viktigst er at man kommer seg ut, sa Høie, og fulgte opp med:

- Hvorfor sitte inn når alt håp er ute?

Klima- og miljøminister Helgesen trakk frem at regjeringen ønsker å legge til rette for friluftsliv i nærmiljøet.

- De bynære friluftsområdene, slik som her på Skullerud, er viktige. Det er der de aller fleste av oss beveger seg, og vi må begynne med å gi barna et godt tilbud, sa Helgesen.

LES MER: Les hele friluftsmeldingen her.

Skiforeningens generalsekretær, Erik Eide, var fornøyd med budskapet til de to ministrene.

- Nå ser vi frem til å ta en nærmere titt på friluftsmeldingen, men det er positivt at regjeringen trekker frem det arbeidet Skiforeningen gjør. Skullerud er ett av ti skiskolesteder i nærmiljøet, der folk bor, hvor Skiforeningen hvert år introduserer nye årskull til ski og friluftsliv. Det er mye god folkehelse i det. Når nye generasjoner lærer å bli glade i vinter og friluftsliv, vil de også bli mer opptatt av å ta vare på den. Slik kan vi bidra til at disse driver med friluftsliv, og at de tar klimavennlige valg i fremtiden, sier Eide.

Affiliates