Kledd for enhver anledning

En ny kolleksjon skiforeningsgensere er laget. I den beste kvaliteten du kan få. For ull er ikke ull.

Photo: Magnus Nyløkken)

Det har eksistert flere varianter av skiforeningsbekledning opp gjennom årene. Ulike fleeceplagg, luer, skidresser, collegegensere, silketørklær, halser, sykkelbekledning og annet. Og naturligvis anorakken og den tradisjonelle V-genseren. Da det nå var tid for å lage nye gensere, var det en god anledning for å tenke nytt.

– Vi fikk en henvendelse fra Lillelam om å få til noe sammen. Å kunne jobbe med en norsk produsent som setter etikk og kvalitet høyt var veldig interessant, sier medlemssjef i Skiforeningen, Sigurd Bakke Amundsen, tydelig stolt av resultatet.

– Som oss er Lillelam opptatt av å levere det ypperste til sine kunder. Dette er solid håndverk, i likhet med våre skiløyper, understreker Bakke Amundsen.

Genseren er tilgjengelig i nettbutikken

Også hos Lillelam er de glade for samarbeidet. – Vi opplever at våre verdier passer som hånd i hanske med Skiforeningens. Derfor er det gledelig å få være med på å reprodusere og fornye de tradisjonsrike genserne til Skiforeningen, sier Pernille Sandahl, eier og daglig leder hos Lillelam.

Behov blir business

Med kunsthistorie som fag var det lite som tydet på at Sandahl skulle begynne å lage barneklær av ull. Men så fikk hun barn, manglet tid til å strikke, og innså at det var lite bra ull å få tak i til de små. Nå, 12 år senere, har hun for lengst gjort noe med det, og Lillelam har i dag 6 ansatte og produkter for salg i mer enn 200 butikker. Og nå har de altså laget den nye skiforeningsgenseren.

– Ullen er spesialfarget i Skiforeningens farger. All farge vi bruker, samt våre produksjonsprosesser, er for øvrig helt fri for giftige kjemikalier, forteller Sandahl, før hun gir et lite foredrag om ulike kvaliteter av ull. Kort fortalt er denne merinoullen så deilig fordi den har myke, lange fibre og gjennomgår en nitid foredlingsprosess som bevarer ullens naturlige egenskaper.

Genserproduksjon

– Vi bruker kun 100% merinoull, som har en rekke gode egenskaper, (se fakta nederst i saken red.anm.). For å få et inntrykk av kvaliteten på ullen kan du sjekke merkelappene i plaggene i butikken, tipser Sandahl, før hun fortsetter:

– Der kan du avsløre at det som ser ut som en ullgenser kun har en liten prosentandel ull. Da forsvinner de gode verdiene. Hun forsikrer om at ullen i den nye skiforeningsgenseren er av ypperste sort.

– Tar du ordentlig vare på den, har du den for alltid!

Om ull

Ull puster og har temperaturregulerende egenskaper som gjør den like godt egnet sommer som vinter. Ull er lite antennelig, luktrensende og absorberer UV-stråler. Ull kan forebygge allergier og eksem, er høyst miljøvennlig, og 100% nedbrytbart.

Om Lillelam

Norsk selskap etablert i 2004. Produserer barneklær i 100% merinoull av høyeste kvalitet. Råvarer kjøpes fra Italia, og all produksjon skjer i Europa. Har en rekke sertifiseringer og garantier. Hittil laget klær for barn fra prematur til 8 år, men lanserer nå et nytt merke, Baylon, for 10–16 år. Nytt er også sengetøy i 100% merinoull og vaskemidler for ull og silke.

Om genseren

Laget i 100% merinoull, extra fine. Tilgjengelig til herre (kr 1299/1599), dame (kr 1299/1599) og barn (kr 849/1099). Priser oppgitt for medlemmer/ikke-medlemmer. Det er også laget nye V-gensere til dame og herre, prisene her er de samme.

Bestill genseren i vår nettbutikk

Affiliates