Stor suksess med sommerskiskole

Skiskoledeltakerne på Holmenkollen Sommerskiskole hadde en begivenhetsrik uke i nasjonalanlegget.

Skiforeningen tok sats og landet en sommerskiskole som satte spor for ungdom født 2003-1999. Med Holmenkollens flotte treningsfasiliteteter, eliteløpere i løypa og Marka som nærmeste nabo ble det lite tid til hvile på skiskolen. De heldige deltakerne fikk oppleve mange morsomme og givende treningsøkter, og ikke minst mye sosialt og moro.

Her følger en liten oppsummering av uka:

Mandag 10.august startet sommerskiskolen som varte i hele 5 dager. Første dag startet med innsjekk på Scandic Park hotell og/eller registrering av ankomst i Pressesenteret. Etter dette var det kort infomøte før vi startet med første treningsøkt, rulleski klassisk. Som hovedregel startet vi dagene med treningsøkt etter frokost og infomøte, og deretter ble det lunsj, teknikkgjennomgang og hvile eller bordtennis (!!) før 2. økt. Et av unntakene var tirsdag 11.august. Da fikk alle mulighet til å teste Kollensvevet i hoppbakken. Kort fortalt så er dette en Zip-line fra toppen av hoppbakken til bunnen. Det var mange spente, nervøse og noe bleke ansikter på toppen, men etter «landing» var det stormende jubel og stor grad av tilfredshet! Moro!

LES MER: Slik føles det å "hoppe" i Kollen!

Et annet unntak var den dagen vi løp hytte- til hytte tempo. Alle pakket sekkene med ekstra klær, mat og drikke. Lunsjen skulle spises ute på en av hyttene, og vi hadde lagt opp til at alle kunne være ute fra kl.0900 til 15.00. Gruppene fikk noe forskjellige ruter, og ett av lagene klarte alle hyttene med en margin på 10 minutter (maks tid var 6 timer inklusiv 1 time pause). Et annet lag løp drøye 4 mil på alt fra grusvei til våte myrer. En spennende og minnerik tur som satte fysiske og mentale ferdigheter på prøve. Dette må med på programmet neste år også!

Det var flere høydepunkter underveis på skiskolen. Deltakerne forbedret seg markant teknisk på rulleski, vi hadde det utrolig gøy på trening, og alle gav maks på øktene. Hytte- til hytte tempoen var et eksempel på dette, men det var sannelig økten på morgenen etter også.

Vi fikk besøk av landslagsløper Simen Andreas Sveen som kom for å instruere ungdommene i skøyteteknikk. Det ble en effektiv økt hvor slitne kropper langsomt våknet til liv. Uttalelser som at bena var rekordtunge under oppvarming ble fort glemt da Simen på eksemplarisk måte demonstrerte og fulgte opp skøyteøvelser som gav alle et teknisk løft. En veldig god økt som var lærerik både for deltakere og resterende instruktører.

LES MER: Skiforeningen arrangerer rulleskikurs for alle nivåer.

De siste dagene var vi velsignet med strålende solskinn og optimal treningstemperatur. Fredag 14.august, som var siste dag på skiskolen, lå alt til rette for to gode treningsøkter. Første økt var det triatlon med skøyting og klassisk rulleski før en runde løp i kapellskogen. Til tross for slitne deltakere var det kjempegod innsats av samtlige – utrolig hva et startnummer på brystet kan gjøre.

Etter økten lunsjet vi med grillede smørbrød og så på teknikkfilm. Etter dette rundet vi av skiskolen med løp, hurtighet og styrke før volleyball og et forfriskende bad. Perfekt avslutning på en utrolig morsom og tettpakket uke.

Neste år håper vi på mange kjente og ukjente fjes blant deltakerne, og lover en minst like spennende og givende skiskole som i år. I mellomtiden ønsker vi alle lykke til med langrennssesongen.

Hilsen fra Holmenkollen sommerskiskole!

Affiliates