Vær- og løypestatus for Holmenkollmarsjen 2016

Her kan du lese om vær- og løypestatus for Holmenkollmarsjen 2016.

Vi har tidligere kommunisert at vi i dag, torsdag 4. februar, vil ta stilling til trasè for Holmekollmarsjen 2016. Per i dag har vi nok snø i våre ordinære traseer til at man kan få en fin skitur, men ikke nok til at vi kan sende ut 4000 løpere. Vi kan komme til med kunstsnø en del steder, men det er partier i terrenget hvor vi ikke får gjort slike tiltak.

Værprognose
Værprognosen er veldig usikker. Det er meldt nedbør og temperatur på begge sider av 0 C. Det er meldt ca 30 mm nedbør fra fredag til og med mandag. Man regner 1 mm nedbør som 1 cm snø. Det vil si at vi kan få ca 30 cm snø dersom temperaturen holder seg på rett side av 0 C.

Under ser du værprognosen fra Meteorologisk institutt torsdag 4.2

Beslutning om trasevalg
Ut i fra gjeldende værmelding ønsker vi å utsette beslutningen om trasevalg til mandag 8. februar kl 16.00. Da vil vi ha en oversikt over status fra hele vår trasé.

Alternativ trasé i Holmenkollen
Alternativ trasé er konkurranseløypene i Holmenkollen med start og mål på stadion. Håpet er at vi da kan bruke 10 km runden, alternativt 8,3 km som nå brukes til World Cup.  Startende på 54 km vil da gå 4 runder, som blir 40 km med 1330 høydemeter. Denne distansen vil gi seedingsgrunnlag for Birkebeinerrennet. Startende på 25 km vil gå 2 runder, som blir 20 km og 670 høydemeter.

Seeding og starttider
Ved flytting til Holmenkollen vil puljestørrelsen bli redusert til maks 80 per start. Dette vil føre til en endring i starttider. Nye starttider vil bli kommunisert ut til den enkelte sammen med startkort. Startkortet sendes på mail til alle påmeldte onsdag 10. februar kl 16.00. Endrede starttider vil også være tilgjengelig på våre nettsider fra mandag 8. februar kl 16.00.

Transporttilbud
Ved en gjennomføring i Holmenkollen vil transporttilbudet være tilnærmet likt en ordinær gjennomføring. Det vil være busser fra Oslo S, Bogstad og Huseby. I tillegg vil det være skyttelbusser fra Frognerseteren til Holmenkollen.

Alternativ for deg som ikke ønsker å gå i Holmenkollen
Dere har ikke meldt dere på et renn i Holmenkollen. Samtidig har vi som arrangør rett til å benytte alternative løyper dersom vær og snøforhold krever det. Vi er likevel opptatt av at våre deltakere skal være fornøyd. Det vil være mulig å bytte distanse fra 4 runder til 2 runder. De som ikke ønsker å gå alternativ trasè, vil få muligheten til å overføre sin startplass til 2017. Man kan også velge å gi startkontigenten i støtte til Skiforeningen sitt løypearbeid. Det vil komme egen informasjon om valgmuligheter mandag kl 16.00 dersom det blir alternativ trasè.