Kurset for deg som vil bli en bedre terrengsyklist

Sykler du til jobben? Ferdes du stort sett langs asfalt? Ta sykkelturene dine til et nytt nivå med Skiforeningens terrengsykkelkurs.

Tekst: Hege Wallenius Foto: Magnus Nyløkken

Publisert 03.05.2018

De fleste mestrer sykling på asfalt og grus. Sti og terreng kan derimot virke litt mer skremmende for mange. Et terrengsykkelkurs vil kunne være det lille puffet du trenger for å benytte ukjent terreng på turene fremover, sier Haakon Magan, prosjektleder for voksenkurs i Skiforeningen.

Vårens første terrengsykkelkurs med Skiforeningen går av stabelen i uke 19. Kursene foregår på fire forskjellige steder: Sognsvann, Lillomarka Arena, Frognerseteren og Skullerud.

– På kursene vil det meste av tiden bli brukt til praktisk øving på å forsere ulike elementer i terrenget. Det kan være alt fra beregning av fart på grusveier til å komme over steiner, røtter eller bratte motbakker, sier Magan og legger til:

– Kursene tar også for seg stivettreglene, innstilling av sykkel, tips til utstyrsvalg og sykkelmekk om uhellet har vært ute. Trygghet kommer med øvelse, men med kyndige råd og en motiverende instruktør vil progresjonen være rask.

Du som deltaker kan velge mellom tre ulike kurstyper:

• lynkurs på 60 minutter

• ordinære kurs på 60 minutter per gang over to kvelder

• helgekurs

Du trenger ikke fulldempet sykkel for å delta! Du trenger derimot en terrengsykkel med gode dekk, hjelm, ekstra slange, godt med tøy og en drikkeflaske.

Prisen for et lynkurs er 260 kroner for medlemmer av Skiforeningen og 399 for ikke-medlemmer. Ordinære kurs koster 695 for medlemmer og 1040 for ikke-medlemmer. Har du A-kortet eller er Obos-medlem, får du 20 % rabatt på ordinær pris ved å bruke kodene «akort2018» eller «obos2018».

– Hvem passer kursene for?

– Kursene passer godt for deg som har syklet litt tidligere eller sykler jevnlig, enten det er til jobben eller på turritt. Du har gjerne kunnskap om grunnleggende teknikk, sittestilling og sykkelmekking om du for eksempel har punktert. Kunne du tenke deg mer kunnskap, bedre teknikk og bedre ferdigheter som kan løfte sykkelopplevelsene, er Skiforeningens kurs et virkelig godt tilbud, sier Magan.