Sykle ut på eventyr

Ditt neste eventyr begynner rett utenfor stuedøren din!

Tekst og foto: Magnus Nyløkken

De ivrigste har fått med seg at noe har skjedd på grusveiene i Marka de senere årene. Stram lycra er byttet ut med en litt mer ledig shorts. Syklene har fått noen ekstra vesker, og alt handler ikke lenger om å ta merket i Birken-rittet i august. Fenomenet bikepacking er kommet til Norge, og nå handler det om å dra på eventyr med sykkelen.

– Eventyrsykling blir gjerne brukt som det norske ordet for bikepacking og betyr i hovedsak lettvektstursykling. Det vil si å pakke lett med bagasje på sykkelen, forteller Mikkel Soya Bølstad.

Han er som veteran å regne innen eventyrsykling og har skrevet bok om temaet.

EVENTYRSYKLER: Mikkel Soya Bølstad er for en veteran å regne innen eventyrskyling. 

MARKA VENTER PÅ DEG

Marka er et sykkelparadis med tusenvis av kilometer med skogsbilveier og stier som innbyr til nye eventyr. Langt unna tungt trafikkerte veier og konflikter mellom bilister og syklister. Konfliktnivået på landeveien har vært tidvis høyt de senere årene. Spylervæske-spruting og nesten-påkjørsler har preget overskriftene.

I Marka er det en helt annen ro langs veiene der de slynger seg innover. Riktignok er det nyttekjøring på skogsbilveiene i Marka også, men så lenge man tar hensyn til hverandre og avpasser farten etter forholdene, er det stort sett bare myggen du har å frykte.

– Overnatting ute er ikke så komplisert
som mange skal ha det til.

IKKE NOE NYTT

Å dra på sykkeltur med oppakning er i og for seg ikke noe nytt. Helt siden begynnelsen av 1800-tallet har det vært vanlig å pakke opp sykkelen og dra på tur. Den gang var det nok et noe større nytteperspektiv som lå til grunn for turene, men allikevel, sykkelen har alltid vært en slags frihetsmaskin. Den kan ta deg langt på en effektiv måte.

Tursykling er en aktivitetsform som har eksistert i lang tid. Da tenker vi gjerne på tunge sykler, oppreist sittestilling, bagasjebrett og store fulle sykkelvesker i fint driv nedover Jylland midt i fellesferien. Eventyrsykling dreier seg om kortere eventyr med den sykkelen du har, og eventyret starter gjerne rett utenfor stuedøren din.

KARTET OG TERRENGET: Det kan være lurt å planlegge turen ved hjelp av Skiforeningens sykkelkart før du legger av sted.

SUB24 ELLER S24O?

Noe av poenget med eventyrsykling er at det skal være enkelt å gjennomføre. Det skal ikke være nødvendig med omfattende planlegging for å komme seg ut på tur.

– Noen ganger handler det om å pakke med seg litt middagsmat en sensommerkveld og tilberede den ute i Marka. Andre ganger pakker man med seg litt mer, slik at man kan sove ute, sier Soya Bølstad.

Soya Bølstad har gode erfaringer med både korte og lange eventyr med sykkelen og forklarer de engelske uttrykkene. – Sub24 betyr et mikroeventyr som er på under 24 timer, mens S24O er sub twentyfour hour overnighter. Altså en sykkeltur på under 24 timer som inkluderer en overnatting.

– Overnatting ute er ikke så komplisert som mange skal ha det til. Det skal heller ikke så mye til for å skape et lite avbrekk og en omstart fra hverdagen. I tillegg gir en overnatting en helt ekstra dimensjon til turen. Det er gjerne de turene du husker!

– Sjekk værmeldingen, og pakk med deg det aller mest
nødvendige. Det skal være mer fokus på opplevelse
enn hva du har med deg.

NYTT UTSTYR GIR NYE MULIGHETER

De senere årene har det kommet mye bra utstyr til eventyrsykling. Tidligere måtte du ha bagasjebrett og egne fester for å få med deg bagasje på sykkelen. Nå finnes det en hel del vesker som du kan feste direkte på sykkelen. Går du til innkjøp av en seteveske, rammeveske og styreveske, bør du være klar for en natt eller to i Marka.

– Eventyrsykling handler om å gjøre det enkelt. For meg er det en form for minimalisme. Sjekk værmeldingen, og pakk med deg det aller mest nødvendige. Det skal være mer fokus på opplevelse enn hva du har med deg, forklarer Soya Bølstad.

Med årene har det også dukket opp flere typer sykler som er tilpasset eventyrsykling. Ofte har de bukkestyre, men de er mindre aggressive i geometrien enn en landeveissykkel. Det gjør det mer behagelig å sitte på sykkelen over tid. I tillegg har de god plass til store dekk med mye volum. Det gjør det behagelig å tråkke av gårde med relativt lavt lufttrykk i dekkene.

VEIVISER: Marka er utstyrt med tusenvis av skilt, som peker deg i retningen du skal. 

DET NYE FRILUFTSLIVET?

Friluftslivet er i stadig utvikling, og med økende interesse oppstår nye måter å ferdes i naturen på. – Jeg vokste opp med det tradisjonelle friluftslivet i Norge, som ofte handler om ski og turstøvler. Bokprosjektet mitt, Villmarkssykling, var på mange måter et eksperiment. Kunne jeg bytte ut det tradisjonelle med hjul og pedaler? Ja, det funket, og i tillegg ga det meg masse glede på veien, sier Soya Bølstad.

SYKKEL GIR DEG GLEDE

Sykkelglede er et nøkkelord når det gjelder eventyrsykling. Veien er målet, det handler ikke nødvendigvis om å komme fortest frem. Og når du vel er fremme, er det lov å ta seg en rast, ja gjerne overnatte.

Kanskje dette blir sommeren for nye eventyr i Marka?

NYTTIGE UTSTYRSTIPS

KLAR FOR EVENTYR: Sykkelen er utstyrt med styreveske, rammeveske og seteveske.

Styreveske (festet på sykkelstyret) – i denne vesken har du de tingene du trenger mest tilgjengelig. Planlegger du overnatting, er det lurt å oppbevare soveposen i styrevesken.

Rammeveske (festet på rammen)– her pakker du de tyngre tingene du har med deg. Mat, verktøy og kokeutstyr pakkes gjerne i rammevesken.

Seteveske (festet under setet) – denne veska festes i setet og i setepinnen. Her bør du ikke pakke for tungt. Det kan være lurt å pakke med seg et skift i denne vesken. Ull er gull.

Samarbeidspartnere