Sykkelturer i Marka

Her får du tre forslag til fine sykkelturer i tre forskjellige marker.

Tekst og foto: Magnus Nyløkken

BÆRUMSMARKA: TRÅKK DEG TIL BRUNKOLLEN

Fossum – Bogstadvannet – Østernvann – Brunkollen – Nygård – Ankerveien – Fossum

Lengde: 16 kilometer

Dette er turen for alle som ønsker en fin og variert runde med tøffe oppover- og nedoverbakker, flotte utsiktspunkter i tillegg til slake og lette partier. Ikke minst to serveringssteder underveis: Brunkollen og Nygård.

Vi starter fra klubbhuset på Fossum og sykler Ankerveien i retning Fossum bruk. Deretter tar vi til venstre, og så til høyre ned mot Bogstadvannet. Herfra følger vi en tursti til høyre langs vannet. Vi kommer inn på en skogsbilvei, og holder oss på den helt til Østernvann.

Her begynner stigningen for alvor. Østernvann ligger 215 moh., og i løpet av de neste fire kilometerne skal vi opp i nesten 400 meters høyde. Målet er Brunkollen, der vi kan stoppe og ta en fortjent rast. Herfra tar vi oss ned til Muren og Nygård på en steinete og ulendt trillesti (170 høydemeter). På Nygård er det også mat og drikke å få.

Nå venter en behagelig nedoverbakke ned til Ankerveien. Her tar vi skarpt til venstre og følger den tradisjonsrike veien i skogkanten langs golfanlegget frem til Hagagårdene. Så er det bare en liten etappe på asfalt, før vi er tilbake der vi startet på Fossum.

FAKTA

• ØSTERNVANN. Frem til 1980-tallet var det drikkevannskilde for Bærum. I dag er det et populært bade- og fiskevann.
  • ANKERVEIEN. Peder Anker (1749-824) var statsmann og generalvei-intendant. Mest kjent er han kanskje som Norges første statsminister (1814-821). Ankerveien var Peder Ankers private bedriftsvei.

LANG RUNDE I ØSTMARKA

Haugerud – Mariholtet – Losby – Sørlihavna – Ekerud – Haugerud

Lengde: 32 kilometer

Tremils rundturer på sykkel er sjelden kost i Østmarka, men det får du her! Vi skal sykle innom boligområder, forbi vann, langs jorder og gjennom skog. Her er det noe for enhver smak.

Vi starter ved t-banestasjonen på Haugerud, og kommer oss raskt inn i Østmarka ved å sykle forbi Haugerud kirke og følge Haugerudveien til bommen rett forbi varmesentralen. Her sykler vi inn på skogsbilveien sørover mot Nøklevann og Sarabråten. Fra Sarabråten fortsetter vi mot Mariholtet, der det er servering.

Kart over lang runde i Østmarka

Vi sykler ned til demningen ved Nord-Elvåga og krysser denne. I det første veiskillet etter vannet tar vi opp til venstre, mens vi tar til høyre i det neste. Ferden går videre gjennom skogen og inn i kulturlandskapet ved Hauger gård. På Losbyveien får vi asfalt under dekkene, og etter tre kilometer er vi fremme ved Losby. Her svinger vi til venstre og tar Bakkerudveien en kilometer ned til den møter turveien Losbylinja.

FAKTA:

LOSBYLINJA. I 1861 ble det anlagt et seks kilometer langt jernbanespor fra Fjellhammer stasjon til Østmorksaga ved Mønevann. Formålet var å frakte tømmer mer effektivt ut fra Østmarka.

TIPS
En rast på Mariholtet eller ved Losby anbefales!

Etter tre kilometer nordover på Losbylinja møter vi asfalt ved Sørlihavna. Herfra tar vi til venstre inn på Gamleveien. Etter et par kilometer svinger vi inn på Bjørndalsveien, som vi følger til Ekerud. Nå forlater vi tettbebyggelsen og fortsetter rett frem til vi er inne i det vakre kulturlandskapet i Bjørndalen. En trebro hjelper oss over elven, og fortsettelsen går på god grusvei 1,8 kilometer nordover. Vi tar da inn på en lysløypetrasé opp til venstre, kommer inn til kanten av boligområdet ved Ellingsrud og når asfalt ved Lindebergåsen.

Vi sykler 200 meter nedover og tar så første vei til venstre. Da kan vi følge en skiltet grusvei som tar oss til Lutvannskroken. Derfra kommer vi oss tilbake til utgangspunktet ved å følge Dr. Dedichens vei til vi nærmer oss Haukåsen skole. Der går det en sykkelvei inn til venstre til Haugerud kirke.

Kart over sykkeltur fra byen til Grua

NORDMARKA: TIL BYEN FRA GRUA

Grua – Mylla – Gjerdingen – Kikutstua – Skjærsjøen – Hammeren – Brekke

Lengde: 54 kilometer

Fra Grua i nord til Maridalen i sør – vi skal hele veien gjennom Marka. Vi sykler langs ikke mindre enn elleve større vann på denne turen. Det er en spennende reise gjennom et variert landskap.

Til Grua kommer vi med toget fra byen. Første etappe går på asfaltert vei opp til Mylla. På knappe fem kilometer skal vi fra ca. 375 til 496 moh. Det er imidlertid ingen tilsvarende stigninger på resten av turen.

Vi sykler langs Myllas bredder, videre langs Trantjern og Ølja, fortsetter ned Kalvedalen og er straks ved Gjerdingen. Dette vannet skal vi følge et godt stykke, før vi legger bak oss en kort strekning på trillesti ved Gjerdingdammen. Så er det skogsbilvei igjen. Vi sykler først litt nedover, og så går det oppover mot Store Daltjuven. Etter hvert øyner vi Store Sandungen.

Vi kommer ned til Sandungskalven, og når Store Sandungen er tilbakelagt, venter Hakkloa på venstre side. Et stykke før Kikutstua kan man velge å svinge bort til stua eller holde til venstre, rett mot byen. Straks passerer vi Bjørnsjøen og Fortjern, og et parti med kraftig stigning venter. Etter en liten stund passerer vi Bjørnholt, der det også er mat og drikke å få kjøpt.

Heretter er det mest utforbakke. Vi skal ned lia til Skjærsjøen og videre ned langs Skjærsjøelva til Hammeren i Maridalen. Med Maridalsvannet på den andre siden av brede jorder kommer vi frem til Brekkekrysset. Dermed legger vi skog og dal bak oss og triller ned mot byen.

PS: Alle turene er hentet fra boka Sykkelturer i Oslomarka
skrevet av Olav Harlem, Erik Unneberg og Eivind Molde.
Boken er utgitt av Cappelen Damm. Pris kr 279.

FAKTA

BJØRNHOLT. Er du interessert i nedbørsstatistikk i Marka? Det er her både snødybde og andre meteorologiske observasjoner registreres.

TIPS!
Legg inn en overnatting på veien. Gjerne langs et av de fine vannene du passerer. Eventuelt kan du ta en natt på Kikut. Valget er ditt!