Skiglede sikrer langrennssporten

Langrennssporten står like sterkt om 30 år om vi tar vare på leken, hverdagsaktiviteten og Marka-turene.

Av Erik Eide, generalsekretær i Skiforeningen.

Dette innlegget sto på trykk i Budstikka 28. november 2017.

I Budstikka sist uke tegnet forfatter Lars Backe Madsen et dystert bilde av langrennssportens utvikling. Han er bekymret for et prestasjons- og utstyrsjag som virker ekskluderende og gledesdrepende.

Backe Madsen peker på betydelige utfordringer. Alvoret vi ser i skiidretten i dag utfordrer skigleden. Skal langrennssporten stå like sterkt i fremtiden, må vi ta det enkle og mindre alvorlige tilbake.

Tilrettelegging til de som vil leke seg på ski eller gli i nypreparerte løyper gjennom Marka, er Skiforeningens viktigste bidrag. I Marka kan flere finne sin aktivitet, i sitt tempo, med det utstyret de har, i det fellesskapet de selv velger.

Skirenn på godt og vondt

Toppidretten utfordrer de etablerte grensene gjennom forskning, utvikling og teknologi. Å «tøye strikken» innenfor regelverket, kan gi de marginene som skiller suksess fra fiasko. Det er mange positive eliteutøvere som inspirerer unge til skiidrett, men det er ikke bra at toppidrettens grensesprengende elementer også smitter nedover i aldersklassene.

Det er på barneskirenn alvoret slår inn først. Med startnummer på brystet og nysmurte ski er det om å gjøre å komme seg fort gjennom løypa. Uskyldig og moro i starten, men så dukker resultatlistene opp. Konkurransens natur er å kåre vinnere, men det å stå nederst på en liste, å være dårligst, fremmer ikke varig skiglede for en 11-åring. Resultatlistene forsterker alvoret for utøvere i en aldersgruppe med store sprik i modning og utvikling. Barn bør slippe å bli ropt opp for å hente premien som de siste i klassen.

Konkurranse er på sitt beste læring for livet: Å forberede seg med trening og oppvarming, grue seg til start, men likevel stille opp, gå så fort en kan, bli sliten og kjenne på lykkefølelsen når målstreken passeres.

Hva med å gi premien ved målgang og rangere kun den beste tredjedelen i klassene 11 til 14 år? Vinnerne blir kåret, resten har gått skirenn. Da kan vi håpe på at flere blir med lengre, at de får mer erfaring, bedre ferdigheter, at miljøet blir større og vi får flere skiløpere med livslang interesse for å gå på ski. Når resultatene blir mindre viktige, vil også utstyrshysteriet begrenses.

Dette må vi gjøre mer av

Både hver for seg og sammen jobber klubber, kretser, forbund og foreninger for å møte utfordringene.

Klubber gir smørehjelp på skirenn og danner treningsgrupper sammen for å skape gode fellesskap. På bruktmarkeder skifter godt utstyr eiere til overkommelige priser. Kretslagenes samlinger er åpne for alle som vil. Skiforeningen har gratisplasser til barn i familier med begrenset økonomi og låner ut utstyr.

Vårt felles ansvar er å sikre at dagens unge fortsatt er aktive i Marka når de er 20, 40 og 80 år. Det finnes ikke noe som er finere enn lek i snø med ski på bena, i Marka, med endeløse muligheter til å sette sine egne spor. Dette må vi ta vare på.