Medlemsrekord for Skiforeningen

En utfordrende vintersesong hindret ikke nye markaentusiaster å melde seg inn i Skiforeningen. Nå har de nærmere 73.000 medlemmer.

Nye markabrukere fortsetter å finne veien til Skiforeningen. Kombinert med et solid antall lojale medlemmer, setter Skiforeningen nok en ny rekord i antall medlemmer i år.

– Vi har jobbet hardt gjennom mange år, og spesielt de siste to-tre årene har vi opplevd noe utfordrende snøforhold. Det setter krav til at vi tilrettelegger enda bedre for skigåing, spesielt i nærområdene, forteller generalsekretær Erik Eide.

En lojal gruppe

Satistikken viser at hvis du først er medlem i fire år, er du i snitt medlem i 15 år til. Den vanligste årsaken til utmelding er fraflytting eller død. Hele 3500 medlemmer er livslange medlemmer, mens 25.000 personer har vært medlem i 10 år eller mer.

LES MER: Vil du bli medlem? Les mer om våre medlemstyper her.

I år var det vekst i alle grupper, men størst har påfyllet kommet i den yngre aldersgruppen. Gjennomsnittsalderen synker, og kvinneandelen har akkurat nådd 42 prosent, men det er fortsatt en mann i 40-50 årene som er gjennomsnittsmedlemmet.

– Vi har utviklet en solid kompetanse innenfor snøproduksjon, i tillegg til at vi jobber smartere når vi preparerer. Vi hadde ikke kunnet tilby et like stort løypenett som vi hadde i år, for ti år siden. Til tross for at vi har stått overfor lite snø og varmere temperaturer, sier Eide.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Økt med 50 prosent siden 2008

Siden 1980-tallet har medlemsmassen ligget stabilt på nærmere 50.000 medlemmer, men etter 2008 har massen økt med drøye 50 prosent. Eide tror årsaken er en større interesse for ski og friluftsliv, kombinert med gode tiltak som brukerne setter pris på.

– Skibuss, skileikområder og daglig føremelding er populære tilbud vi vet medlemmene setter pris på. Også de store arrangementene Barnas Holmenkolldag og Holmenkollmarsjen er viktig for medlemmer, og ofte også en introduksjon til hva vi i Skiforeningen driver med for dem som ennå ikke er medlemmer, sier Eide.

LES MER: Last ned medlemskortet til din mobil!