Menn på Ringkollen

Løypebasen og de gode hjelperne

Vår løypebas på Ringkollen får uvurderlig hjelp fra en gruppe frivillige til å forberede skiløypene til vinteren.

Tekst: Hege Wallenius Foto: Magnus Nyløkken

Publisert 22.08.2018

– Innunder Ringkollen er det 30 mil med løyper. Det ville vært helt umulig for meg alene å klare og holde unna tilvekst, reparere og fornye bruer, kavle myrer og gjøre alt det som skal til på høsten for å få et godt grunnlag til vinteren, sier Rolf Storbråten.

Skiforeningens løypebas på Ringkollen på Krokskogen gikk våren 2016 ut i lokalavisen Ringerikes Blad og inviterte til dugnad. Han ønsket hjelp til å forberede skiløypene for neste vintersesong. Til gjengjeld kunne han friste med sosialt samvær, kaffe og noe å bite i.

Flere meldte seg, og «dugnadsgjengen» består nå av sju menn, i tillegg til Rolf, som møtes hver tirsdag morgen på Ringkollen. De er alle pensjonister med forskjellig yrkesbakgrunn.

Se videoreportasje fra en dag med dugnadsgjengen her:En av de frivillige, Knut Gigstad, forteller at han blant annet ble med i dugnadsgjengen for muligheten til å møte nye folk som han ville trives med.

– Jeg har vært mye ute i skogen her, både sommer og vinter, og trives med det. Så for meg var dette en mulighet til å få en ekstratur og å bruke en dag sammen med folk som jeg forhåpentligvis ville trives med. Jeg visste bare hvem to av dem var fra før, sier Gigstad.

– Hvordan har det gått?

– Det har vært fantastisk hyggelig. Det er veldig godt humør her, og alle er glade i å være ute. Det er en kjempegjeng. _KIF9314-gruppebilde3.jpgRolf Storbråten (til venstre) sammen med sine sju gode hjelpere. Stående: Tor Kristiansen, Jan Eull, Ivar Hoff og Knut Gigstad. I bilen sitter Inge Skavhaug (fra venstre), Thomas Bay og Paal Sand.

Når vi møter dugnadsgjengen en tirsdag formiddag i august, er første post på programmet et stopp på Ringkolltoppen. Der rydder de bakken og sager opp trestammer til vedkubber. Disse skal brukes til å fyre bål rundt - og fjerne - en stor stein som står midt i løypa.

Meld deg som frivillig her

_KIF9374-motorsag-bredde.jpgTor Kristiansen (t.h.) kapper ved med motorsag på Ringkolltoppen.

På dugnad med gipset arm

Deretter går turen videre til litt kavling av en myr nær Ringkolltoppen.

– Vi legger stokker i myra som gjør at den bærer mye bedre, sier Inge Skavhaug, en av de andre frivillige.

Han stiller opp på dagens dugnadsøkt til tross for at den ene armen er gipset.

inge kavler.jpgInge Skavhaug tramper ned trestokker i myra. Han stiller på dugnad tross gipset arm!

– Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe med begge armene, men det er alltid trivelig å være med. Vi trives sammen, og så er vi ivrige skiløpere, så vi synes det er veldig ålreit at slikt blir gjort, sier han.

Godt humør er viktigst

Løypebasen forteller at alle i dugnadsgjengen har fått kurs i sikker bruk av motorsag og skogpleie. De har også fått utdelt vernebukser, vernestøvler og hjelm til arbeidet. Det er imidlertid ikke et krav for å være med i dugnadsgjengen at du kan håndtere motorsag.

_KIF9249-kaffepause.jpgDugnadsøkten denne tirsdagen startet med kaffe, eplekake og en hyggelig prat på kontoret.

– Det som er viktigst, er at du har godt humør. Resten går av seg selv. Det er ikke alle som må bruke motorsag eller ryddesag. En stor del av jobben er å kaste kvist ut av løypene, sier Rolf.

Løypebasen sier han gleder seg til tirsdagene og møtet med dugnadsgjengen.

– De er helt uvurderlige. Jeg er veldig glad for at de meldte seg, sier Rolf.

Bli medlem i Skiforeningen

_KIF9666-gruppe-skogen.jpgDugnadsgjengen har sagt seg fornøyd med dagens kavle-innsats og spaserer tilbake til basen på Ringkollen.

Har du sett vårt turforslag til Ringkolltoppen? Les mer her