Kjentmannshåndboken i nettbutikken

2. september slippes kjentmannshåndboken på husmannsplassen Holen i Sørkedalen. Allerede nå kan du bestille den i nettbutikken.

Som vanlig inneholder kjentmannshåndboken 50 poster, som nå skal gi inspirasjon til nye turer i Marka hele året. De tar deg til spennende steder, som trigonometriske punkter, gruver, vassdrag, tunneler, dammer og ruiner.

Håndboken beskriver hver enkelt post, historikken, utsikten eller artige naturfenomener. Vi gir en anbefaling om posten er egnet på sommer- eller vinterføre og om den er barnevennlig eller ikke.

Kjøp håndboken i nettbutikken

Du får kjøpt håndboken på lanseringsdagen 2. september, men allerede nå kan du bestille den i nettbutikken og få den levert i postkassen straks etter lanseringen.

Bestill her.

Den kan også kjøpes over disk i Skiforeningens hus i Holmenkollen fra og med mandag 3. september. Åpningstider her.

Håndboken koster 250 kroner for Skiforeningens medlemmer og 380 kroner for ikke-medlemmer.

Åpningsarrangement på Holen

Den gamle plassen Holen ligger mellom de to nedfartene nederst i Wyllerløypa. Plassen var den nordligste husmannsplassen under Voksen.

Salget av boken begynner kl. 10, åpningsarrangmentet begynner kl. 12.

Ifølge Byantikvaren er Holen det eneste gjenværende huset med utvendig moldbenk i Aker. Riktignok var det få spor etter moldbenken da restaureringen begynte fordi den med årene hadde rast sammen.

kjentmannshåndboken_wyller.jpg

Adkomst

Til fots: Vi anbefaler å kombinere deltagelse på arrangementet med en fottur fra Bogstad badeplass. Følg turveien «Byveien» langs bekken opp i skogen og forbi de små plassene Skuggen, Nordre Skuggen og Strømsbråten. Nord for Strømsbråten følger dere en gammel scooterløype under høyspenten og frem til parkeringen i bunnen av Wyllerløypa. NB! Denne traseen er ikke egnet for sykling.

Kollektivt: Buss til Bogstad badeplass.

Bil: Parkering ved Wyllerløypa. Hvis du kommer med bil og parkerer i bunnen av Wyllerløypa må du ut med bilen før klokken 14 da bommen stenges.

Det er ikke benker eller krakker å sitte på ved Holen.

adkomst_holen.jpg

Ta merket

De 50 postene er fordelt på alle marker rundt Oslo, fra Hurumlandet og Kjekstadmarka i sør, til Vestmarka i vest og Krokskogen, Nordmarka og Romeriksåsene i nord, Østmarka i øst og til Sørmarka i sørøst. Postene står ute i tre år, og du kan løse inn et kjentmannsmerke i gull, sølv eller bronse etter å ha tatt henholdsvis 40, 25 eller 15 av postene.