Kom i gang med markaløping

Terrengløping byr på utfordringer og naturopplevelser i særklasse. Vi har bedt fire markaløpere komme med sine beste turtips - i fire ulike marker.

Løping i Lillomarka

Line Tollefsen Bustad er 46 år, og jobber som avdelingsleder ved Kuben vgs innenfor helse- og oppvekstfag. Hun løper mellom fire og sju ganger i uka.

Har du noen favorittrunder?

Kort tur på sti: Solemskogen er et fint utgangspunkt for flere turer. En av favorittene mine går nettopp fra Solemskogen, via Grisputten som jeg har på høyre side, opp til Vennervann og Sørlandshytta. Her er det flott å ta en dukkert hvis det skulle friste. Tilbake til Solemskogen går turen over Slengfehøgda, Slengfemosen og Revlikollen. Denne turen gir beina variert stiterreng, en fantastisk ro ved Vennervann og en eventyraktig opplevelse når man løper gjennom et mosegrodd område etter Slengfehøgda. Turen er beregnet til cirka ti  kilometer.

Lang tur på sti: Oset eller Midtodden, helt sør ved Maridalsvannet, er utgangspunktet for en lang og variert tur som jeg liker godt. Jeg følger sti inn til Monsetangen, videre på sti opp til Sandermosveien. Her følger jeg grusveien nordøst et par hundre meter før jeg tar av sti mot venstre. Dette er et flott område med furulegger og lette stier å løpe på. Turen går mot toppen av Barlindåsen 402 moh. Her er turens første selvskrevne drikkepause. Fantastisk utsikt over Maridalen, Maridalsvannet, Oslo by og indre Oslofjord. Her snur jeg og løper litt tilbake igjen, holder venstre, løper ned Styggedalen og over mot Fugleleiken, videre sørover til jeg treffer Sandermosveien igjen.

Her tar jeg av til venstre over Grytlihøgda og over til Solemskogen, videre opp bak hoppbakken på Linderudkollen. Her går det flere alternative stier over til Trollvann. Fra Barlindåsen er det god variasjon, mye opp og ned. Siste motbakke på turen er opp Trollvannskleiva til toppen av Grefsenkollen. Her er turens andre selvskrevne drikkepause med panoramautsikt over Oslo by fra øst til vest. Det er fine, lettløpte stier ned fra Grefsenkollen med mulighet for flere gode utkikkspunkter på den siste delen av turen som ender nederst i Akebakkeskogen. Her er det kort tur på asfalt tilbake til Oset. Denne turen er rundt 20 kilometer.

Hva er tipsene for å få mest mulig ut av løping i terreng?

Det jeg liker veldig godt ved løping, er rett og slett enkelheten.

 Å snøre på seg et par joggesko er alt som skal til. Her er jeg nøye med å ha gode sko som passer foten, min løpsteknikk og underlaget. Det er god hjelp å få i flere sportsbutikker. I tillegg har jeg et par ekstra joggesko som jeg kan bytte på med. Det skaper variasjon og forebygger skader.

På lengre turer sørger jeg for å ha med meg drikkebelte. Det er viktig med jevnlig påfyll av væske. Litt ekstra energi kan enkelte ganger være godt på slutten av en lang tur, derfor har jeg alltid en sjokoladebar liggende i drikkebeltet.

Mange har god nytte av å ha et mål med treningen. En eller flere konkurranser kan være en trigger for å komme seg ut. Gjør avtale med en venn eller venninne, det forplikter og er en fin måte å være sosial på. For meg er treningen, turen og opplevelsene underveis selve målet. I tillegg har jeg en hund som trives best i høy aktivitet og det er ingen tvil om at hun er årsaken til at jeg i voksen alder har blitt enda bedre kjent på stiene i Lillomarka.

Løping i Nordmarka

Snorre Gylterud er 30 år og jobber som IT-konsulent. Han er ute og løper mellom tre og fem ganger i uka, hovedsaklig i Nordmarka.

Har du noen favorittrunder? 

Kort tur: Opp Vettakollen er sentrumsnært fra vestkanten og lar seg kombinere med lange eller kortere runder, stort sett på sti. Ta T-banen til Gaustad og følg småstier fra Rikshospitalet opp mot Bånntjern. Fra Bånntjern er det jevn stigning opp til Vettakollen. For en kort runde fortsett videre innover fra Vettakollen og ta ned mot Ullevålseter (blåsti). Ved Ullevållseter kan man fortsette ned mot Lyn-hytta eller løpe stiene til venstre for lysløypa som går ned mot Sognsvann/Grinda. Lengde: Ca. 10 – 12 kilometer.

Kan også anbefale å løpe stier fra østsiden av Sognsvann, prøv deg frem, finn noen stier og snu når du er halveis av det du tenkte å løpe.

Lang tur: For en lengre tur er det fint å starte på Grefsen og løpe innover. Start på Langsethløkka og følg sti til du kommer til grusvegen igjen. Løp deretter til høyre og ta rundt og opp mot venstre. Etter litt går det en sti inn mot venstre som man kan følge. Videre kan du løpe mot Movann og følge grusvei litt til før man tar sti mot Finntjern. Etter det går det fin sti mot Øyungen og en flott utsikt over vannet. Heretter kan man løpe mot Skjærsjødammen på fine stier og deretter løpe ned mot Sognsvann eller tilbake mot Grefsen. Nydelig tur som ender på 35-40 kilometer. Kan lett kombineres med et bad på veien.

Løypa til Nordmarkstraver'n kan også anbefales. Ta toget til Grua og løp tilbake til Sognsvann, løypa ligger på hjemmesidene deres. 

Husk også at man ikke trenger å dra lengre enn til Bygdøy for å løpe terreng, masse morsomme stier der.

 

Hva er tipsene for å få mest mulig ut av løping i terreng?

Kom deg ut og prøv terrengløping. Ta en avstikker fra din vanlige grusveitur i Marka, så finner du nye utfordringer. Det kan være greit å ha noen sko med litt mykere såle slik at man får bedre grep på stein og røtter. Husk å ta med deg den maten og drikken du foretrekker på tur, viktig å fylle på om man skal være ute i mer enn to timer. Kart på mobilen har reddet meg fra å bli værende i skogen flere ganger, eller en gps i sekken om man har (jeg løper alltid med en liten sekk).

Løping i Vestmarka

Randi Løvli Damgaard er en 28 år gammel fysioterapeut som prøver å lufte seg fem ganger i uka. Hun bruker Vestmarka ofte, og her er hennes tips.

 

Har du noen favorittrunder?  

Kort tur: Det er mye fint å velge i. Om jeg skal plukke én kan jeg ta en perle med en skikkelig pangstart, nemlig opp Ramsåsen. (Løypa er i stor grad lik «Ramsåsen rundt» på ut.no.) Jeg parkerer på Kattås og løper blåmerket sti/terreng. Deretter ut på lysløype. Løper opp en bakke og krysser over veien mot høyre. Fortsetter lysløypa som nå er barkbelagt og følger den til det står et skilt opp til Ramsåsen til venstre. Her går det skikkelig bratt oppover i en steinrøys, hvor man må over i korte løpesteg eller skigåing. Går bratt oppover i cirka 1,5 km. 

Motbakkeløpet Kantebakken opp går her, så her er det bratt. Men jeg liker at man må slite litt for utsikten!

Her kan du skrive en hilsen i en bok i postkasse på toppen som bevis på at du har besteget Ramsåsen! Deretter fortsetter man rett frem, og holder stiene vestover. Etter litt kommer du til en perle av en idyllisk plass, over myra Beimåsen. Deretter kommer du til et hogstfelt, og fortsetter en traktorveg som treffer Stovivollen. Da kommer du inn på grusveien som går til Grønland. Du skal ta venstre mot Vestmarka. Like før Vestmarka Parkering følger du skiltet til Kattås, og følger lett terreng før du er tilbake på Kattås Parkering. 

Lang tur: En tur med skikkelig utsikt som belønning er fra Vestmarka Parkering og innover mot Skaugumåsen. Her følger man fine stier øst og sør for Gupu hele veien mot toppen. Etter å ha nytt en fantastisk utsikt over fjorden, kan man ta ned fra Skaugumåsen mot Semsvann, og løpe via Gupu tilbake.

Hva er tipsene for å få mest mulig ut av løping i terreng?

Det er viktig å finne ut hva som gir en selv godfølelse, sånn at man har det gøy når man løper. For meg er det å velge områder med variert terreng, og jeg liker en bratt bakke eller to å bryne meg på – dette gir mestringsfølelse! Og viktigst av alt er det å dele herlige natur- og løpeopplevelser med gode treningskamerater.

Løping i Østmarka

Ida Christine Backe er 25 år og jobber i CRAFT og Speedo Norge. Hun løper to ganger i uka, og bruker Østmarka mye.

 

Hva er din favorittrunde?

Kort tur: Jeg løper gjerne rundt Nøklevann. Starter da ved Østmarksetra, Ulsrudvann, forbi Rustadsaga og tilbake forbi Bøler idrettsanlegg. Det er cirka 8 kilometer om man følger stien. Jeg bor på Oppsal, nesten oppe ved Østmarka, så noen ganger løper jeg inn ved Trasopp Skole. Her går det også sti ned til Nøklevann.

Lang tur: Jeg pleier vanligvis ikke å løpe så lange turer, men dersom man løper inn til Mariholtet og rundt Nord-Elvåga, tror jeg man får en fin og lang tur.

 

Hva er tipsene for å få mest mulig ut av løping i terreng?

For meg er det viktigste å ha gode sko, vann og en løpekompis. Da kan jeg løpe langt!

Terrengsko er en fordel fordi de sitter bedre på grus/glatte røtter. At de er lette gjør heller ingenting. Man trenger ikke så mye planlegging, men det kan være lurt å orientere seg litt i området før man legger ut på tur alene. I Østmarka er det veldig godt merka, og man skal være god dersom man løper seg bort.

Samarbeidspartnere