Ny kjentmannshåndbok

Kjentmannshåndboken 2018-2021 lanseres 2. september på den gamle husmannsplassen Holen nederst i Wyllerløypa.

Dette er Kjentmannshåndbok nr. 15 etter relanseringen i 1990. Igjen håper vi at denne populære turkameraten vil gi deg inspirasjon til varierte turer i Maka både sommer og vinter. For nye venner har vi repetert noen klassiske poster. Til de som har fulgt oss noen år blir det selvfølgelig noe «nytt». Håndboken beskriver hver enkelt post, historikken, utsikten eller artige naturfenomener. Vi gir en anbefaling om posten er egnet på sommer- eller vinterføre og om den er barnevennlig eller ikke.

Det er som tidligere satt ut 50 poster fordelt på alle marker rundt Oslo, fra Hurumlandet og Kjekstadmarka i sør, til Vestmarka i vest og Krokskogen, Nordmarka og Romeriksåsene i nord, Østmarka i øst og til Sørmarka i sørøst. Postene står ute i tre år, og du kan løse inn et kjentmannsmerke i gull, sølv eller bronse etter å ha tatt henholdsvis 40, 25 eller 15 av postene.

Åpningsarrangement på Holen

Den gamle plassen Holen ligger mellom de to nedfartene nederst i Wyllerløypa. Plassen var den nordligste husmannsplassen under Voksen.

Ifølge Byantikvaren er Holen det eneste gjenværende huset med utvendig moldbenk i Aker. Riktignok var det få spor etter moldbenken da restaureringen begynte fordi den med årene hadde rast sammen.

Ankomst:

Til fots: Vi anbefaler å kombinere deltagelse på arrangementet med en fottur fra Bogstad badeplass. Følg turveien «Byveien» langs bekken opp i skogen og forbi de små plassene Skuggen, Nordre Skuggen og Strømsbråten. Nord for Strømsbråten følger dere den nylig opprustede skiløypa/turveien under høyspenten og frem til parkeringen i bunnen av Wyllerløypa.

Kollektivt: Buss til Bogstad badeplass.

Bil: Parkering ved Wyllerløypa. Hvis du kommer med bil og parkerer i bunnen av Wyllerløypa må du ut med bilen før klokken 14 da bommen stenges.

Det er ikke benker eller krakker å sitte på ved Holen.

Salg av Kjentmannshåndboken starter allerede fra kl. 10 på stedet.

Sånn skaffer du deg Kjentmannshåndboken

• Møt opp på åpningsarrangementet og kjøp den på stedet.
  • Bestill den i vår nettbutikk og få den tilsendt direkte hjem i posten. Bestillinger mottatt før åpningen pakkes og sendes ut mandag 3. september.
  • Kjøp håndboken over disk i Skiforeningens hus i Holmenkollen fra og med mandag 3. september. Åpningstider her.

Håndboken koster 250 kroner for Skiforeningens medlemmer og 380 kroner for ikke-medlemmer.