Holmenkollen i finske farger

Holmenkollen lyser i blått og hvitt denne uken i forbindelse med Finlands 100-årsdag.

Holmenkollen er et av flere internasjonale landemerker som skifter farge denne uken. Også Niagarafallene og Colosseum vil lyse i blått i forbindelse med Finlands 100-årsdag 6. desember.

Ordfører Marianne Borgen og Finlands ambassadør Erik Lundberg tente de blå lysene tirsdag.

- Vi er svært glade for at nettopp Holmenkollen er blant de berømte stedene i verden hvor 100-årsdagen markeres i finske farger, sier Finlands ambassadør Erik Lundberg.

- Alle finner kjenner igjen Holmenkollen, derfor er det ekstra gjevt at Finlands 100-årsjubileum markeres her. Idretten er et område som forener nordmenn og finner. Begge nasjoner er idrettsglade – og idrettsgale – og heier på sine helter med stort engasjement, sier han.

- Finnene har en lang historie som deltakere i Holmenkollrennene. Den første utenlandske vinneren på Kollen var også en finne i 1922, da Anton Collin vant 50 km. Mange husker også kjempen Juha Mieto som hentet gullmedaljer på femmila på 70-tallet flere år på rad, sier assisterende generalsekretær Steinar Eidaker i Skiforeningen.