Her kan du gå på ski

Mildværet har tatt mye av snøen, men det er fortsatt skimuligheter i Marka.

Brovoll 8. desember 2017. Foto: Jarle Jensen

Publisert 08.12.2017

I Marka er det nå overskyet/lettskyet med temperaturer fra -1 til +3 grader, og det blåser friskt i utsatte områder. Mildværet det siste døgnet har tatt det meste av skiføret i sørlige områder, mens det i nord fortsatt er skimuligheter. Spesielt ser det ut til at vi har fått beholde bra med snø i Nordmarka Nord ut fra Svartbekken. Det ligger en ishinne på sporene som løypemannskapene jobber med å få kjørt opp. Det er ellers mulig å gå på ski ut fra Brovoll, fra Solli i Vestmarka og fra Sollihøgda på Djupdalsveien. I Holmenkollen nasjonalanlegg er det to kilometer løype på kunstsnø. Forholdene er også fine i de andre kunstsnøløypene som er preppet. Det er meldt litt kjøligere vær i helgen, så det ser ut til at vi får beholde den snøen vi nå står igjen med. Og vi gleder oss over at værmeldingen viser påfyll av snø til uka.

Sjekk forholdene for ditt område

Nordmarka syd

Mye av snøen er borte etter ett døgn med vind og regn. Det er ikke skiføre, og isen er ikke trygg. Oslo kommune har flyttet flere av sine løypemaskiner til Sørkedalen, hvor de i dagene framover skal fordele resultatet av den siste tidens snøproduksjon i lysløypa der. Det er nå stort sett bare is igjen i løypene Bymiljøetaten har preparert den siste tiden. Fra Sognsvann er det helt bart, og fra Tryvann og Frognerseteren er det kun is. Det er ingen muligheter for preparering av løyper før det kommer mer snø. I Holmenkollen nasjonalanlegg er det nå lagt ut litt ekstra med snø, og løypa går fra brua og opp bak hopptårnet i Midtstua. Standplass er snølagt, og det er lagt en sløyfe inn på stadion fra den eksisterende traseen. Nå er det ca to kilometer løype.

Nordmarka nord

På Svartbekken er total snødybde 10-25 cm. Løypene har klart seg bra gjennom været som var i går, men de har blitt isete i overflaten. Vi venter med å friske opp sporene til det har tørket opp mer. Starter forsiktig å pakke løyper sør for Gjerdingen i dag, dersom regnet ikke har tatt for mye av den ubehandlede snøen i høyden.

På Svea/Mylla har mildt vær og sterk sønnavind tæret på snøen. Det har vært mildere i høyden enn nede i dalsøkkene. Løypetraseen som vi hadde på vannene har mange steder gått over til vann. I går kveld så det ut til å være mulig å gå på ski på veien ved Mylla syd, men så ble veien brøytet slik at det ikke er så mye snø igjen å bearbeide. Ser an om det er mulig å komme inn til Åsjøveien med løypemaskinen. Vi vil da i så fall samtidig preparere Bislingveien, men venter først på minusgradene.

Romeriksåsene

På Brovoll er total snødybde 5-20 cm. Ett døgn med mildvær og kraftig vind har tæret veldig på snøen enkelte steder, og særlig i åpne områder der vinden har fått tak. Ut fra Brovoll er det nå best forhold. Skiklubbene trente i går kveld og da var det greie forhold, men bløtt i snøen. Man må regne med noe grus enkelte steder. Men man trenger ikke ta av skiene, bare gå ut av sporet. Andre steder er det en god såle og bra med snø. Det har blitt litt kjøligere i løpet av natten og morgenen, så det er litt skarpt føre og en tynn ishinne i sporet nå.

Krokskogen

I Sørkedalen har mye snø blitt borte det siste døgnet. Det fryser på nå og vi regner med å kunne preparere Skansebakken-Lysedammene-Oppkuvvann-Løvlia i løpet av kvelden eller natten når snøen har tørket opp litt. Da blir det skiforhold der i morgen lørdag. På Ringkollen har mildværet gått hardt utover skiføret. Det har lagt seg en ishinne over løypene, og det er knallhardt i løypetraseen. På myrene pipler det opp vann enkelte steder. Det er for lite snø til at vi får gjort noe med løypene i terrenget, men vi skal gjøre et forsøk på å kjøre i lysløypa og på stadion. På Sollihøgda er det fortsatt mulig å gå Djupdalsveien. Det er isete de 200-300 første metrene, men så blir det mye bedre videre innover.

Sesongens første tur med løypemaskinen til Sørsetra 28. november. Foto: Kjell Berg.

Bærumsmarka

Ut fra Fossum er det ikke skiføre.

Vestmarka

Mildværet i går tok hardt på skiføret ut fra Solli, og det er nå hardt og isete og ikke mulig å gå på ski her. Det blir ingen preparering før det kommer mer snø. Usikker is på alle vann! Det meste av snøen i Asker nærområder har smeltet.

Kjekstadmarka

På Eidjordet er det nå 600 meter rundløype klassisk/fri med skileik i midten.

Østmarka

Det er fortsatt snø i lysløypa på Skullerud. Golfbanen på Krokhol har mistet den snøen vi hadde.

Sørmarka

Runden på golfbanen på Greverud på 400 meter har fine forhold.