God sommer!

Sommeren er her for fullt. Sjekk våre tips til hvordan du kan utnytte feriedagene!

Tekst: Hege Wallenius Foto: Magnus Nyløkken

Vi anbefaler å bruke Marka hele året, og sommeren er så klart intet unntak. Her finner du uendelige muligheter til sykkelturer og fotturer, fine plasser å sette opp telt og trær å henge hengekøya i. Ikke minst byr Marka på en lang rekke flotte vann å bade eller fiske i.

Turforslag og turplanlegger

Det du trenger å gjøre, er å bestemme deg for hvor du vil dra. Vi hjelper deg gjerne med dette. Hver onsdag i hele sommer legger vi nemlig ut et nytt turforslag her på skiforeningen.no, så det er bare å følge med. Til nå har vi eksempelvis anbefalt Vettakollen, Maridalsvannet, Nøklevann og Brunkollen.

Flere turforslag finner du i Markadatabasen. Eller du kan planlegge din helt egen tur fra A til Å i vår turplanlegger. Her får du både angitt distanse og høydemeter på turen etter at du har skrevet inn hvor du vil dra.

Skogbrannfare

En tørr forsommer gjør at skogbrannfaren er stor, og flere steder er totalforbud mot grilling og å tenne bål. Sjekk med ditt lokale brannvesen før du legger ut på tur.
god sommer2.jpg

Foto: Magnus Nyløkken, Skiforeningen

Sykkelbussen

Siden slutten av mai har vi kjørt sykkelbuss til Ringkollen på Krokskogen både lørdag og søndag. Sykkelbussen fortsetter å kjøre gjennom sommeren, men fra 8. juli til 12. august kjøres bussen kun på lørdager. Etter 12. august gjenopptas kjøringen på søndager.

Sykkelbussen kjører fra Frognerparken, Lysaker stasjon og Sandvika busstasjon til Ringkollen. Du må melde deg på innen klokken 14 dagen før avgang. Mer info og påmelding til sykkelbussen finner du herFoto: Hilde Myhrvold, Skiforeningen

Skimuseet og Hopptårnet

Verdens eldste spesialmuseum for ski, Skimuseet, og Hopptårnet holder åpent 365 dager i året.

På museet kan du oppleve 4000 år med skihistorie! I sommer er det i tillegg en pop up-utstilling i museets heislobby. Du kan også sitte i Marit Bjørgens Game of Thrones-inspirerte trone, som nå er plassert på museet.

Mer informasjon om Skimuseet finner du herFoto: Birgitte Espeland, Skimuseet

Kollensvevet

Lurt på hvordan det er å sveve som en skihopper? Ziplinen Kollensvevet gir deg mulighet til å komme nært den følelsen. Tilbudet holder åpent hele sommeren. For åpningstider og annen informasjon, les mer her.Foto: Martin Kopperud

Da gjenstår det bare for oss i Skiforeningen å ønske riktig god sommer til alle!