Full rulle på Skullerud og Grorud i høstferien

Hundrevis av barn møtte opp på friluftsaktivitetene i regi av Skiforeningen første dag i høstferien.

I strålende sol og med hvitt rim på gresset startet høstferieaktivitetene til Skiforeningen opp mandag morgen. Helt frem til torsdag vil det være full rulle med gratis friluftsaktiviteter for alle barn mellom 6 – 10 år på Skullerud og Grorud.

LES MER: Alt om Aktiv høstferie på Skullerud og Grorud

Friluftsdagene i høstferien på Skullerud og Grorud er en del av prosjektet Friluftsglede. Det er et gratis pedagogisk opplegg tilrettelagt for barn og voksne som vil lære mer om Marka og friluftsliv. Mer enn 10 000 barn har vært med på prosjektet siden det startet. I høstferien står blant annet hulevandring, taueldorado og rebusløype på programmet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

LES MER: Tips til aktiviteter i høstferien? Klikk her.

– Jeg synes hulene var mest spennende, sier Maria Paz Lossius Compagnet. Hun har tatt turen til Skullerud sammen med mormor Merete Lossius Thorin.

– Også var det ganske gøy å klatre i tauene, men nå har jeg lyst til å grille pølser, sier Maria.

Mormor Merete hadde lest om høstferieaktivitetene til Skiforeningen på nettet, og sammen hadde de tatt turen til Skullerud fra den andre siden av byen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Dette er et veldig interessant opplegg. Her kan man møte flere barn, og så er det en fin måte å være ute på. I tillegg blir man litt inspirert. Her får barna testet flere aktiviteter som man kanskje ikke har tenkt på tidligere, men som er med på å gjøre turen så mye mer spennende for barna, avslutter Merete Lossius Thorin.

LES MER: Turglede for de minste.

Aktivitetene på Skullerud og Grorud er varierte og åpne for alle. Her skal det være mulig å finne noe for enhver smak. Flere av aktivitetene er også tilrettelagt for barn med funksjonshemninger.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Vi gleder oss til å ta i mot mange blide barn i løpet av uka. Her er det lavterskel, og enkelt å delta. Det er bare å komme! I tillegg er det meldt sol hele uka, sier Petter Kolderup, prosjektleder i Skiforeningen.

FAKTA OM FRILUFTSGLEDE:

• Et prosjekt i regi av Skiforeningen startet i 2008
  • Omfatter aktivitetsdager og rene tilrettelagte opplegg rettet mot skoleklasser med høy andel minoritetsspråklige elever
  • Mer enn 10.000 barn har vært med på Friluftsglede siden oppstarten. I år er 3000 barn med på opplegget.