Full rulle på sekkepakking

Drøye to uker før Barnas Holmenkolldag samlet en ivrig gjeng seg til dyst: 9600 premiesekker skal pakkes og klargjøres før 14. februar.

Det minner om Donald Ducks juleverksted - sekkepakkingen i Holmenkollen. En årlig hendelse hvor de aller mest trofaste frivillige samles for å varsomt pakke ned årets premier i små, oransje barnesekker.

Pakkegeneral, Knut Gjertsen, har full kontroll de 80 frivillige som velvillig stiller opp i kulverten, under bakken, i Holmenkollen. Dette har han vært med på i mange år, og han har full kontroll på alt som skjer i kulverten disse dagene. Hver gang det er pakket 1000 sekker ringer Knut i en bjelle, og jubelen brer om seg i lokalet.

Allerede etter 30 minutter er 500 sekker klargjort - her er det rutinerte frivillige som har vært med i en årrekke. Enkelte har vært med på sekkepakkingen i over 25 år.

Ikke meldt dere på enda? Meld dere på her: Påmelding

Men det er noen nye fjes blant de trofaste. Randi Smedstad er en av dem. Hun har tatt turen helt fra Kongsvinger sammen med sin Hamar-bosatte søster for å delta på pakkingen.

- Det er felleskapet og innsatsen som betyr noe for meg. Det å vite at vi bidrar til at barna blir glade på skidagen, forteller hun.

Hun har selv ingen egne barnebarn i Holmenkollen på selve dagen, de er bosatt på Golsfjellet og er ivirge skigåere. Men hun har en klar oppfordring likevel:

- Ta med dere barn og barnebarn til denne flotte dagen! Det er en fantastisk opplevelse for store og små, god stemning og mye mestringsfølelse for de små. Jeg gleder meg, smiler Randi.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Alle barn mellom 4 og 12 år kan delta på Barnas Holmenkolldag. Startnummer koster 320 kroner og inkluderer en flott premiesekk når barna kommer i mål. Smørehjelp er selvsagt tilgjengelig for alle. På VM-haugen og hoppsletta kan barn og voksne delta i konkurranser og aktiviteter. Løypene i Holmenkollen er åpene fra kl. 10.00 til 14.30 14. februar.

– Dette blir en fantastisk dag med høy stemning. Vi har hundrevis av frivillige i sving som bidrar til at dette blir en unik opplevelse, sier generalsekretær i Skiforeningen, Erik Eide.