Ukens tur: Ta sykkelbussen til Ringkollen

I helgen starter vi opp med sykkelbussen igjen! Ta med deg sykkelen og bli kjørt til Ringkollen - et flott utgangspunkt for fine turer gjennom Krokskogen og Nordmarka.

Publisert 23.05.2018

Gjennom våren og sommeren vil vi hver uke presentere et turforslag for deg her på skiforeningen.no. Denne uken anbefaler vi å ta sykkelbussen, som starter opp igjen til helgen.

Sykkelbussen kjører lørdag og søndag og henter passasjerer i Frognerparken, Lysaker stasjon og Sandvika busstasjon. Du settes av på Ringkollen på Krokskogen i Buskerud. Derfra, på nesten 600 meter over havet, kan du velge mellom flere fine turer i lett terreng.

Her foreslår vi fire av dem.

Turene er nokså lange, fra 32 til 45 kilometer. Planlegg flere pauser, ta med badetøy, og sørg for godt med mat og drikke i sekken - da kan turen være en fin utfordring for hele familien. Det er også lurt å ta med seg Skiforeningens sykkelkart i bagasjen. Og hva med å legge inn en overnatting?

Disse turtipsene sto på trykk i Snø & Ski i mai 2017.

PÅMELDING TIL SYKKELBUSSEN

HER KAN DU PLANLEGGE TUREN DIN

Til Sognsvann

Fra Ringkollen følger du veien til Øyangen. Ved Jonsetangen får du grus under dekkene, og du sykler helt inntil vannet. Etter at du har lagt Øyangen bak deg og styrt mot Storflåtan, avløses grusveien av en drøy kilometer med trillesti. Mesteparten av strekningen er en fin plankebane som mange vil kunne sykle. Du følger Storflåtanflaka og tar til venstre i første veikryss i retning Svarten og Kringla. Ved Svartendammen er det en hyggelig gresslette hvor du kan ta en rast.

I krysset ved Kringla kan du velge å svinge til høyre og trille ned til Sørkedalen. Blir du med videre til Kikut, tar du til venstre mot Sandungen via Langlia. Også på denne strekningen må du over på en kilometer lang, steinete trillesti. Sykler du med sykkeltralle, anbefaler vi derfor den lengre veien rundt Sandungen. Trillestien munner ut i Knappaveien. Her tar du til høyre, og sykler nord for Vestre og Østre Fyllingen til Kikutstua. Nå har du gjort unna nesten tre mil, og fortjener en god pause.

Fra Kikut sykler du via Bjørnholt og Ullevålseter til Sognsvann. Fra Ullevålseter kan du også sykle til Frognerseteren.

Storflåtan og Vesleflåtan er fine vann å raste ved (foto: Anette Borge).

Til Sørkedalen

• Ringkollen – Øyangen – Storflåtan – Heggelia – Gopletjernåsen – Lysedammene – Sørkedalen skole.
  • Ca. 32 km.

Ruten følger den samme vei som turforslag 1 (Sognsvann) over Storflåtaflaka, men der veien tar av til venstre mot Svarten, fortsetter du rett frem og deretter til venstre og langs Storflåtan. Her finner du en hyggelig rasteplass i vannkanten ved dammen om du føler for en stopp.

Videre følger du veien rett frem i retning Heggelia og deretter langs Nordre og Søndre Heggelivann. Her kan du enten følge veien videre ned til Storebekkhytta, eller du kan ta veien over Gopletjernsåsen.

Fra toppen av åsen er det flott utsikt mot Oslo, og ikke mange tråkkene videre byr Øvre Lysedam på fine bademuligheter. Deretter er det enkel utforkjøring via Pipenhus til Åmodt parkering innenfor Sørkedalen skole.

Nydelig solnedgang ved Storflåtan (foto: Erik Unneberg).

Til Frognerseteren

Ruten følger den samme som turforslag 1 (Sognsvann) til Knappaveien, men før du når Kikutstua tar du av til høyre mellom Vestre og Østre Fyllingen og sykler videre i lett kupert terreng til Kobberhaughytta.

Mellom Kobberhaughytta og Blankvannsbråtan må du trille sykkelen. På Blankvannsbråten velger du skogsbilveien i retning Ullevålseter. I første veikryss tar du til høyre og sykler forbi Nordmarkskapellet på vei til Tryvannsstua.

Når du har passert Tryvannsstua, kan du velge flere ruter til Frognerseteren. Den enkleste følger skogsbilveien forbi Heggeholet og opp til Sporten og Frognerseteren.

Mange muligheter (foto: Magnus Nyløkken).

Til Lommedalen

• Ringkollen - Damtjern - Løvlia - Monsebråtan - Lommedalen.
  • Ca. 34 km

Turen fra Ringkollen til Løvlia følger bilveien tilbake til Jaklefoss. Her tar du skogsbilveien over Høgåsen til Storflåtan og til Damtjern, og etter et lite stykke tar veien til Løvlia av mot venstre.

Nå følger noen bratte bakker før du får mer variert terreng frem til Løvlia.

Når du har testet bollene her, går turen videre på trillesti ned til Fjellseterbommen. Herfra velger du å følge veien videre til Fjellsetra og Plassedammen. Når du kommer til Tverrelva går det vei på begge sider av elven Lomma ned til By. Vi anbefaler den østlige veien, som også er trasé for skiløypa vinterstid.

Vi anbefaler deg å prøve bollene på Løvlia (foto: Erik Unneberg).

Vil du lese mer om stedene du passerer? Gjør et søk i Markadatabasen vår.

PÅMELDING TIL SYKKELBUSSEN

STIVETTREGLENE