Endelig går det mot mørkere tider

Liker du å ferdes i Marka? Da er det mye å glede seg til nå når sola har snudd.

Tekst: Hege Wallenius, Magnus Nyløkken, Trine Rom Giving Foto: Magnus Nyløkken

Publisert 29.06.2018

Selv om du kanskje er godt i gang med å nyte sommeren, er det fullt mulig også å glede seg til vinteren. Særlig hvis du tenker tilbake på den fantastiske vinteren vi for ikke lenge siden har lagt bak oss.

For oss i Skiforeningen bidro hvert enkelt av våre medlemmer til at vinteren ble akkurat så bra som den ble.

Hver kilometer koster. Hvert medlemskap teller.

Det snør ikke spor

Den siste sesongens første snøfall i Marka kom 24. oktober. I de over seks månedene som fulgte kjørte Skiforeningens løypebaser til sammen 56.744 kilometer med løyper. Det tilsvarer nesten en og en halv gang rundt ekvator. Eller en biltur fra Nordkapp til Cape Town i Sør-Afrika, tilbake til Nordkapp igjen, og deretter et langt stykke.

Det snør ikke spor.

Bli medlem her

Nå og da stopper løypebasene maskinene sine og går ut og rydder vekk trær og annet som gjør løypa ufremkommelig for deg som skigåer. Eller de knipser et bilde til Instagram og Facebook for å vise deg hvor fint det ser ut i Marka etter at løypene er kjørt.

Populære stuer

Løypekjørerne er ikke de eneste som har hatt nok å gjøre i Marka i vinter. På våre 13 stuer rundt om har vertskapene stekt boller og vafler og kokt kaffe til alle dere som stikker innom for energipåfyll og en pust i bakken underveis på skituren.

(Kos i sola på Kikutstua. Bildet er fra mars 2015.)

Kanskje har nettopp din lue eller vott tørket seg på varmen fra peisen på Gørjahytta mens du varmet deg selv på toddy og vaffel. Kanskje har du vært en av dem som har tilbrakt natten på populære Kikutstua og våknet opp midt i Marka neste dag.

Mange av dere som kommer til disse stuene og som ferdes rundt i Marka, har funnet veien ved å følge noen av de tusenvis av rødmalte skilt som løypebasene har plassert rundt omkring. Og mange har på forhånd planlagt nøyaktig hvor de skulle etter å ha brukt turplanleggeren og sjekket føremeldingene vi legger ut daglig gjennom vinteren.

Søndag 6. mai la vi ut sesongens siste føremelding. Da var det gått over et halvt år siden det første snøfallet. Det var på tide å avrunde denne uforglemmelige vinteren og starte forberedelsene til den neste.

Dere gjør det mulig

Det er dere, de over 72.000 medlemmene vi har i dag, som gjør det mulig for oss å legge til rette for de gode opplevelsene i Marka.

Takk til alle dere som har støttet oss så langt. Vi håper dere vil bli med oss videre, og vi ønsker dere og alle andre velkommen til nytt medlemsår 1. september.

Endelig går det mot mørkere tider. Vi gleder oss.

Les også:

Generalsekretæren: Skiglede sikrer langrennssporten