70 år med skiglede

Møt de første skiskolebarna.

Skiveteraner: Erik Johnsen (f.v), Hans Haugen og Tone Lørdahl. Tekst: Christine Amdam. Foto: Magnus Nyløkken.

I 1948 lærte de fiskeben på skiskolen på Ola Narr i Oslo sentrum. 70 år etter skal friområdet ved Carl Berner igjen fylles med skiglade barn.

– Så hyggelig å få hilse på deg. Vi har jo truffet hverandre før, men det er så lenge siden at det er litt vanskelig å huske.

Hans Haugen (75) gir et fast håndtrykk til Erik Johnsen (77). Forrige gang de møtte hverandre var de 5 og 7 år, og sto skolerette på Ola Narr for å lære seg skiteknikk og lek. Den gangen var Ola Narr en av de få løkkene i Oslo som ikke var bebygget. ”Det ble undervist i alle skidisiplinene, fra langrennsteknikk til hopping. Men slalåm og sving-teknikken tok den største interessen”, står det i Skiforeningens årbok fra 1948 - året hvor den første skiskolen ble arrangert.

– Jeg husker veldig godt at jeg strevde med å lære meg å snu skiene, vi hadde jo veldig lange ski den gangen, sier Johnsen.

– Vi lærte fiskeben, diagonalgang og ploging. Så husker jeg godt diplomet jeg fikk, og at vi hadde klippekort rundt halsen, fortsetter Haugen.

Ivrige gutter på skiskolen i 1948. Nummer to fra venstre er Erik Johnsen, den gangen 7 år gammel. Foto: Arkivfoto

Trofeet rammet inn

Han er litt usikker på om det er ekte minner, eller om han har blitt det fortalt i senere tid, men det føles ekte. Han tar fram en stor firkantet brun skinnkoffert som han har satt under bordet. I kofferten ligger både et fotoalbum med gamle bilder fra den tiden, og diplomet. 1948 står det, snart 70 år siden. Med beviset i hånda er det ikke så rart at han husker godt.

– Det sto noe mer skrevet her med kulepenn.

Han peker på diplomet som er rammet inn.

– Men det har rett og slett bleknet og forsvunnet etter alle disse årene, sier Haugen mens han bøyer seg ned mot bordet og studerer diplomet nøye.

Fant ikke fram

Gjenforeningen finner sted i historiske omgivelser i Hoppkafeen i Holmenkollen. På veggen bak Johnsen henger et par gamle treski, ikke ulike skiene han selv brukte på skiskolen på Ola Narr. Tone Lørdahl (75) var med på skiskolen i 1949, og vil også gjerne dele minner fra den gangen. Hennes far, Roar Antonsen, var med å starte skiskolen sammen med Sørli idrettslag og Skiforeningen.

– Vi bodde på Godlia som egentlig var for langt unna, men vi var med på grunn av far. Tvillingsøsteren min og jeg tok trikken til Galgeberg, og Trolleybussen videre til Carl Berner. Men vi gikk til feil ende av Ola Narr og fant aldri fram første dagen.

Jentene drasset på lange ski og staver på glatta og ble veldig kalde.

– Vi måtte vende slukøret hjem, men jeg husker at mor lagde en stor kjele med sjokolade som vi fikk varmet oss på, forteller Lørdahl.

Skileik på Ola Narr

Skiskolen i dag

Siden den gang har skiskolen vokst, og i dag arrangerer Skiforeningen Barnas skiskole på elleve forskjellige skiskolesteder. Årlig deltar 9500 barn sammen med 200 instruktører.

– Grunnen til at vi har klart å holde på i 70 år, og at vi stadig har et større tilbud, er fordi det fortsatt handler om det samme. Fokus på skiskolen er skiglede. Vi snakker ikke med barna om dobbelttak eller enkeltdans, det er lek på ski som er viktig, forteller Anette Borge som er leder for Barnas skiskole.

Skiforeningen ønsker at skiskolen skal være en døråpner til Marka. Barna skal bli tryggere på ski, men også se gleden ved å være ute.

– Når skisesongen er over har vi fått mailer av foreldre som er overlykkelige over at barna plutselig vil gå mange kilometer på ski. Da sesongen startet var det et ork å få de med bare noen hundre meter.

– Det er gledelig, og viser at barna får det morsommere på ski etter å ha vært hos oss, sier Borge.

Skiforeningen ønsker alle barn velkommen til Ola Narr fire søndager i januar og februar. Foto: Magnus Nyløkken.

Langt skiliv

For skiveteranene fra Ola Narr har skiskolen lagt et godt grunnlag for et langt og rikt liv i skisporene.

– Jeg har gått på ski i 70 år jeg nå. Skiskolen var begynnelsen for meg, sier Erik Johnsen.

Alle tre er enige om at barn gikk mye mer på ski på egenhånd den gangen, og at det var mer fokus på lek og moro.

– Finnmarksgaten eksisterte ikke den gangen, så jeg kunne gå rett over jordene på ski. Det var ofte spontane turer. Jeg har gått på ski i alle år siden den gang, selv om turene blir litt kortere nå, forteller Hans Haugen.

Tone og tvillingsøsteren har vært veldig aktive i skisporet, og gått både Holmenkollmarsjen og andre renn en rekke ganger.

– Far ble tatt av tyskerne under krigen og havnet i konsentrasjonsleir. Da han kom tilbake var søsteren min og jeg tre år, og vi hadde ikke så god råd. Men skiutstyr – det hadde vi alltid råd til!

Den gangen hadde de bare et par ski, og de ble brukt til både langrenn, hopp og slalåm.

– Vi måtte klare oss selv. Jeg husker vi bare kladda på noe smøring. Men vi ble veldig allsidige. Det var ingen spesialisering den gangen, fortsetter Lørdahl.

Mye har forandret seg på Ola Narr siden 1948, men fokuset på skiskolen er det samme: Lek og skiglede. Foto: Arkivfoto.

Glade for at skileiken skal gjenoppstå

– Skal det være skileik på Ola Narr i januar? Det er jo kjempekoselig! Så flott, sier Tone Lørdahl.

Også Hans Haugen og Erik Johnsen stemmer i.

– Er det noe plass igjen å gå på ski der nå da? Spør Haugen.

De er enige om at det er veldig positivt at det igjen blir et skitilbud i denne delen av byen. Deres skigrunnlag ble lagt her for snart 70 år siden, og i januar håper de å møte mange barn som kan få samme gleden.

Bli med på skileik på Ola Narr

Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i Snø & Ski nr. 4 desember 2017.