Kult og friskt

Det var et litt kjølig Holmenkollen som tok i mot over 5 000 barn til Barnas Holmenkolldag søndag. Det la likevel ingen demper på stemningen.

Alle foto: Magnus Nyløkken.

Holmenkollen var pyntet til barnas egen skifest søndag da Barnas Holmenkolldag gikk av stabelen for 46. gang.

5 200 barn tok seg gjennom de ulike løypene som gikk på og rundt arenaen i Holmenkollen.

Jesper Moen (4) syntes det var så moro at han gikk harepus-løypa to ganger.

- Det var kjempegøy! sa han etter å ha gått i mål og fått medalje og sekk fra ordfører Marianne Borgen.

Gir varig skiglede

Både osloordfører Marianne Borgen og statsminister Erna Solberg delte ut sekker og medaljer ved målgang.

- Sånne dager skaper varig skiglede, sa Solberg.

- Det er helt storartet å kunne invitere de aller yngste skiløperne hit til Kollen år etter år. I går arrangerte vi Holmenkollmarsjen og om noen uker arrangeres verdenscup i langrenn og skiskyting her. Dagen i dag er viet neste generasjon skiløpere, sier Erik Eide, generalsekretær i Skiforeningen.

Skiforeningens samarbeidspartnere sto sammen om et spennende aktivitetsområde nedenfor stadion. Her kunne barna prøve seg på ulike aktiviteter.

G-Sport hadde rigget til akebakke, hos Imsdal  kunne barna prøve flaske-curling og hos Aftenposten laget de sin egen avisforside. Bilia  hadde satt opp basketnett og hos Gilde og Wasa vanket en matbit. I teltet til SWIX fikk barna smøreservice, og OBOS hadde aktiviteter både i arenaen og ute i løypene.

Snø-trøbbel for t-banen

Dessverre skapte snøværet trøbbel på buss og bane. Frognerseterbanen var en priode innstilt.

- Våre shuttlebusser gikk stort sett som normalt hele dagen, men problemene på t-banen skapte ekstra behov for busser. Vi beklager dette og kommer selvfølgelig til å følge det opp både med Ruter og vårt buss-selskap, sier Eide.