Sammen om bedre Marka-opplevelser

Skiforeningen har inngått samarbeidsavtale med Geodata. Målet er å skape enda bedre Marka-opplevelser gjennom smartere turplanlegger og føremeldingstjenester.

– Jeg gleder meg veldig over at vi nå blir offisiell samarbeidspartner med og leverandør til Skiforeningen. Vi vet at ønskelista er lang, særlig innenfor fagfeltet vårt, teknologi og geografiske data. Nå skal vi sette i gang et felles arbeid om å skape fremtidens publikumsløsninger for Skiforeningen som skal inspirere til skiidrett og friluftsliv, sier administrerende direktør i Geodata, Geir Hansen.

Geodata er et teknologiselskap som skreddersyr kartløsninger for bedrifter.

Tettere samarbeid

Generalsekretær Erik Eide ser frem mot samarbeidet og ønsker teknologiløftet velkommen.

– Skiforeningen jobber for at enda flere skal ha aktive liv i Marka. Gode digitale verktøy er et avgjørende element i det – det skal være enkelt å finne frem, planlegge turen og folk skal føle seg trygge. Nå skal vi levere tjenester som er i tråd med det publikum er vant til, krever og forventer, sier Eide.

Føremeldingen er Skiforeningens mest besøkte side, og gir fersk preppestatus for Oslomarka hver dag hele vinteren. I tillegg tilbys en turplanlegger både vinter og sommer. iMarka-appen, som gjør at skiløpere og syklister kan få Marka-kart, skiløyper og sykkelruter rett i lomma, har 75 000 nedlastninger. Geodata har vært en sentral aktør i utviklingen av disse tjenestene.

– Et tettere samarbeid med Geodata skal løfte oss til et nivå som gjør at vi ligger i lederfeltet. Vi skal øke tilgjengeligheten til Marka til det beste for Skiforeningens medlemmer og befolkningen for øvrig, sier Eide.

Gir snøscootere

I avtalen mellom Skiforeningen og Geodata hører det også med finansiering av sårt tiltrengte snøscootere. Disse skal brukes i Skiforeningens prepareringsarbeid og naturligvis bli utstyr med GPS.

– Geodata er en bedrift som i tillegg til å være glad i å jobbe med teknologi også er glade i idrett og friluftsliv. I dette samarbeidet har vi hele virksomheten i ryggen, og vil gleder oss veldig til å bli enda bedre kjent med Skiforeningen og utvikle teknologien i felleskap, sier Hansen.

Geir Hansen, administrerende direktør i Geodata og Erik Eide, generalsekretær i Skiforeningen. Alle foto: Magnus Nyløkken.