Historie

Ved stiftelsen i 1883 var skiløping en relativ ny konkurranseidrett, og foreningens mål var å spre budskapet om bruk av ski til mer enn et praktisk transportmiddel.

Foreningen til Ski-Idrettens Fremme – Skiforeningen – er en av Norges største og eldste friluftsorganisasjoner med i dag over 72.000 medlemmer. Skiforeningen jobber for å skape gode Markaopplevelser og enestående opplevelser i Holmenkollen. Foreningen er åpen for alle. Generalforsamlingen, som avholdes hvert år, er foreningens øverste myndighet. Fra stiftelsen i 1883 har hovedintensjonen vært å arbeide for «utbredelse av ski-idrett og annet friluftsliv, samt å arrangere Holmenkollrennene».

Et aktivt ansvar for tilrettelegging, bruk og vern av Oslomarka, er sentralt i foreningens drift. Foreningens arbeid med å tilrettelegge Marka finansieres i all hovedsak av medlemskontingenten og støtte fra samarbeidspartnere. Foreningen merker og preparerer 2.600 km med skispor i Oslomarka og 18 tilstøtende kommuner på Østlandet. nedslagsfeltet for tilretteleggingsarbeidet som foreningen gjør når ca. 1,2 millioner mennesker. I tillegg tilrettelgger foreningen for sykling i Marka gjennom merking av sykkeltraseer, drift av sykkelbuss fra Oslo til Ringkollen og opprettelse av trillestier.

Foreningen fremmer også skiidretten gjennom å drifte Norges eldste og største skiskole, og arrangerer Holmenkollmarsjen og Barnas Holmenkolldag som er verdens største barneskirenn. Skiforeningen arrangerer Holmenkollen Skifestival - verdenscup i nordiske grener, sammen med Norges Skiforbund, og har ansvar for drift og utvikling av Holmenkollen nasjonalanlegg hvor det er idrettsarrangement og andre aktiviteter hele året. De eier Skimuseet og driver Holmenkollen Kultur- og Turistanlegg som er Norges mest besøkte turistanlegg.