Skiforeningen

Rekordhøyt medlemstall i Skiforeningen

Skrevet av: Anette Lundsvoll — torsdag 21. mars 2013

Vi i Skiforeningen er stolte av å kunne meddele at vi nå har passert 70.000 medlemmer. Aldri før har vi hatt så mange medlemmer.

-  Dette viser at mange setter pris på den jobben vi gjør for å legge tilrette for gode Markaopplevelser året rundt, og at de tar vårt poeng om at ”Det snør ikke spor”. Vi får ikke statlig driftsstøtte, så uten medlemmenes oppslutning ville det ikke vært mulig for oss å stimulere til friluftsaktivitet gjennom merking av sykkelruter og preparering av skispor, sier en stolt generalsekretær i Skiforeningen, Bente Lier.

Økning på 20.000 medlemmer på tre sesonger
Vi har i mange år ligger på 50.000 medlemmer. I tillegg til gode vintre og stor interesse for friluftsliv generelt og ski spesielt, har en rekke grep fra foreningen ført til en 40 prosents økning i  medlemmer de tre siste årene.
- Fra sesongen 2010 innførte vi familiemedlemskap som ble svært populært. Dette sammen med god synlighet, vellykkede arrangementer og gode vintre har gjort at flere og flere har ønsket å støtte oss, forteller medlemssjef Espen Jonhaugen i Skiforeningen.

Lojale friluftsfolk
De siste årene har vi stadig fått presentert tall fra Sportsbransjen og fra skirenn som viser at interessen for ski er enorm i Norge.
- Det er helt tydelig at trenden med å holde seg i form, og å være utendørs fortsatt er sterk. Det overrasker oss ikke. Har man først oppdaget gleden, og alle de positive effektene ved å være utendørs, så går man ikke lei. Det bekrefter også våre medlemstall. Har våre medlemmer først vært medlem i fire år, fortsetter de som medlem i 16 år eller mer, sier Bente Lier.

10.000 nye medlemmer på en sesong
Endelig medlemstall for sesongen 2012-13 vil vi ha klart i mai.
- Da foretar vi en årskjøring på medlemsmassen som vil gi oss det eksakte medlemstallet for sesongen. Frafallet i medlemsmassen ligger stabilt på ca 10 prosent. Hovedårsaken til dette er naturlig frafall grunnet død og fraflytting fra vårt geografiske virkeområde. Med et frafall på ca 10 prosent, samtidig som vekst, ligger vi i denne sesongen an til ca 10.000 nye medlemmer i inneværende sesong, forklarer Jonhaugen.