Sykkelruta Varpet - Hakkim

Rute 361 Varpet Hakkim Område Romeriksåsene - Nannestad
Lengde 11.3 km Type rute Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé
Alle sykkelruter i Romeriksåsene - Nannestad

21.12.14: Mandag 22. desember mellom kl. 16 og 18 flyttes Markadatabasen med alle underliggende tjenester fra et driftsmijø til et annet. Alle tjenester vil enten være utilgjengelig eller ustabile i denne perioden, f.eks. føremelding og turplanlegger.

Eventuelle spørsmål kan rettes til marka@skiforeningen.no.

Oversiktskart

Kartet over er bare et oversiktskart, klikk knappen "Vis stort kart" for å se kartet i eget vindu.

Dette er en rute i Romeriksåsene som bringer deg raskt opp i høyden til vakre vann, over myrer og åpne furumoer. Det skal sykles på både skogsbilvei og sti. Et lite stykke må sykkelen også trilles. På grunn av stigningen i starten er ruta relativt krevende.

Ruta starter ved Vegvesenets kontrollstasjon (”Vekta”) ved Varpet ved Riksvei 4, der du først sykler frem til bommen der skogsbilveien starter. Nå venter en tøff oppstigning, for du skal forsere 3,5 kilometer med 10 % gjennomsnittlig stigning. Men fortvil ikke, for veien går fint oppover i terrenget, og veidekket er bra. Når du kommer til det punktet hvor kraftlinjen krysser veien, er du også på grensen mellom Nittedal og Lunner, ca. 500 moh.

Rett etterpå flater terrenget ut, og ved feristen møter du blåmerket sti som går mellom Harestua og Nittedal jordstasjon. Ved å ta en avstikker til fots kan du ved å følge denne stien få deg en tur opp til Paradiskollen , Romeriksåsenes høyeste punkt (670 moh.). Enda bedre utsikt vil du få hvis du tar stien opp mot høyre til Rundkollen (592 moh.).

Skogsbilveien har nå nådd sitt høyeste punkt, drøyt 560 moh., og nå bærer det nedover mot Toreren, som er en fjordarm eller kil i Vrangen. Veien blir etter hvert mer og mer gressbevokst, men er grei å sykle på. Men til slutt må sykkelen trilles på sti, og når du kommer til en myr, vil det være best å velge østsiden (høyre) av denne. Stien fortsetter i den andre enden av myra og kommer inn på skogsbilvei 100 meter senere, rett syd for Søndre Tvekjellerne. Hvis du har tatt med fiskestang, kan dette vannet være verdt et besøk.

Herfra kommer du til Hakkim ved å følge veien sydover ca. 3,5 kilometer. På veien passerer du vannene Lauvtangen og Damsortungen. I motsatt retning kan du komme til Råsjøen ved å følge rute 228.

Det er flere muligheter for videre sykling fra Hakkim. Ved å følge veien sydover forbi Steinsortungen og Åskastet (rute 263) kommer du ned til Ås gård og Hakadal (videre på rute 232). Tar du nordover, kommer du til Råsjøen og Råsjøstua (rute 227), mens du kommer deg over til Grøsåkervangen ved å sykle om Østbydalen (rute 233). Ved å velge rute 231 kommer du til Sjonken.

Ruter til og fra Varpet

Ruter til og fra Hakkim

Denne ruta er en del av følgende tur(er)

Klikk turnavnet for å se på informasjon om turene!

Printvennlig versjon Printvennlig versjon uten bilder Tips om denne sykkelruta Finn sykkelrute(r) med navn som inneholder