Sykkelruta Ekerud - Mariholtet

Rute 277 Ekerud Mariholtet Område Østmarka
Lengde 3.9 km Type rute Skogsbilvei/turvei
Alle sykkelruter i Østmarka

21.12.14: Mandag 22. desember mellom kl. 16 og 18 flyttes Markadatabasen med alle underliggende tjenester fra et driftsmijø til et annet. Alle tjenester vil enten være utilgjengelig eller ustabile i denne perioden, f.eks. føremelding og turplanlegger.

Eventuelle spørsmål kan rettes til marka@skiforeningen.no.

Oversiktskart

Kartet over er bare et oversiktskart, klikk knappen "Vis stort kart" for å se kartet i eget vindu.

Fra utfartsparkeringen på Ekerud følger sykkelruta Bjørndalsveien mot sørvest. Inne i skogen på venstre side ligger det nedlagte serveringsstedet Elvågaseter. Rett etter avkjøringen dit, åpner det seg et frodig og fint kulturlandskap med gårder på begge sider av veien. Dette er Bjørndalen.

Nedenfor bakken tar du til venstre der det er skiltet mot Mariholtet. Veien går nå sørover i lett terreng, før du så svinger til høyre og fortsetter opp en bakke. Du kommer over åsen, det går nedover igjen, og etter en brå venstresving krysser du ei bru og kommer inn på turveien mellom Ellingsrud og Mariholtet. Tar du til høyre her, kan du komme til Ellingsrud (rute 155), Furuset (rute 276) og Lindeberg (rute 391).

Men du fortsetter mot Mariholtet, og har Nord-Elvåga på venstre side videre innover. På Mariholtet er det mat og drikke å få kjøpt. Vil du videre herfra, er det flere alternativer - du kan bl.a. sykle vestover mot Sleppa og Nøklevann (rute 450). Dette er riktig vei dersom du tenker deg videre til steder som f.eks. Sarabråten, Østmarksetra, Rustadsaga og Skullerudstua. Altermativt kan du fortsette sørover langs østsiden av Nord-Elvåga, til Deledalen (rute 169). Veien opp til Haukåsen (rute 170) er også et alternativ.

Ruter til og fra Ekerud

Ruter til og fra Mariholtet

Denne ruta er en del av følgende tur(er)

Klikk turnavnet for å se på informasjon om turene!

Printvennlig versjon Printvennlig versjon uten bilder Tips om denne sykkelruta Finn sykkelrute(r) med navn som inneholder