Over toppen av Hadeland

I kulturlandskapet langs Vigga

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.07.2017

Hadelandsåsene

Vi skal opp på åsen, vel 450 høgdemeter opp fra det som er turens utgangspunkt - Jaren stasjon. Det blir en tur som er noe krevende i starten, men når vi er framme på Lygna, er mesteparten av stigningen tilbakelagt. Det blir mye flott Hadelands-utsikt på turen.

Fra stasjonen sykler vi Jarenvegen mot kornsiloen og over jernbanebrua. Vi fortsetter rett fram, forbi bakeriet, opp bakken, gjennom kulverten under riksveg 4, og tar til venstre. Nå kommer vi inn på Movegen. Vi sykler oppover gjennom bebyggelsen, og videre gjennom frodig kulturlandskap. Etter hvert som vi tråkker oss oppover, blir utsikten bare bedre og bedre. Så vi anbefaler å ta seg en pust i bakken og se seg tilbake, ned mot Viggadalen, Sølvsberget, Brandbukampen og Randsfjorden.

Vi krysser under riksveg 4 igjen, tar til høgre i Amundrudvegen, og kommer fram til krysset ved Amundrud, Her tar vi igjen til høgre, og herfra kan vi følge skilting mot Lygna. Vi passerer gården Ragnhildrud, og tar av mot høgre - inn på Badstuvegen. Like etter at vi har krysset elva Skjerva, skal vi så ta av mot venstre.

Etter noen oppoverbakker, flater det ut ved Lygnalia, der et stort hytteområde er under utbygging. Videre sykler vi for det meste gjennom myrområder. Her har Øståsen Skiløyper bygd trillesti på fire strekninger - til sammen ca. 500 meter. Mellom disse strekningene sykler vi i skiløypetraseen, som veksler mellom grus og jord som underlag.

Vi kommer fram til Lygna hyttegrender, og har kun noen få hundre meter igjen, forbi campingen og utfartsparkeringen - før vi er framme ved Lygnasæter Hotell. Her er det mat og drikke å få kjøpt - et fint sted for å ta seg en skikkelig god pause etter turen opp fra Jaren. Strekningen er i underkant av 11 kilometer lang, og har en samlet stigning på vel 480 høgdemeter.

Mesteparten av «klatringen» er nå unnagjort, og vi sykler videre langs riksveg 4 i 2,4 kilometer (vær OBS på at det kan være mye biltrafikk). Her passerer vi innkjøringen til Lygna Skisenter. Fra Lygnabakken, like etter en rasteplass, tar vi av til venstre, inn i Elkensætervegen. Den følger vi i svak oppoverbakke fram til Kjølvegen, som også kalles Høgkorsvegen. Dette er den gamle ferdselsvegen mellom Hadeland og Toten. På høgre side har vi flott utsikt nordover Toten.

Men vi skal til venstre her, og sykler forbi tre store trekors og en informasjonstavle som er satt opp i forbindelse med Pilegrimsleden, som også går her. Vi passerer Høgkorsplassen, som har servering vinterstid, og snart får vi igjen flott utsikt, denne gang mot vest. Her passerer vi turens høgeste punkt, vel 670 moh.

Midt i Vatningsbakken skal vi ta av mot høgre. Herfra følger vi en traktorveg ned til hyttegrenda Åstjern. Her kommer vi inn på grusveg igjen. Vi passerer Åstjernet, og tar til venstre i neste kryss. Nå er det bare å trille av gårde ned mot grenda Hennung, og videre - via noen korte oppoverbakker - fram til Bleiken stasjon. Igjen møtes vi av strålende utsikt. Det er Randsfjorden med omkringliggende åser vi ser.

Vi skal videre nedover, og sikter oss inn mot Brandbu. Turen går langs østsida av Brandbukampen. Dermed er vi nede i «lavlandet» igjen, og legger kursen mot Jaren. Vi holder oss på gang- og sykkelveg langs Storlinna, fortsetter gjennom Prestkværn, krysser under Røykenviklinna, og tar til venstre gjennom Sørvangsbakken.

Straks krysser vi jernbanen, og tar til høgre langs Nordre Ålsvegen. Noen få hundre meter senere er vi tilbake ved Jaren stasjon.

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Jaren - Amundrud Jaren Amundrud 5,3 km